مجلة البحوث العلمية والدراسات الإسلامية
Volume 14, Numéro 1, Pages 47-80
2022-03-31

دِراسَةٌ لِحَالِ عَبْدِ المَجِيدِ بْنِ عَبْدِ العَزِيزِ بْنِ أَبِي رَوّادٍ وَمُرْوياتِهِ اَلَّتِي أَخْطَأَ فِيهَا عَنْ الإِمامِ مالِكٍ A Study Of The Case Of Abd Al-majid Ibn Abd Al-aziz Ibn Abi Rawad And His Narrations In Which He Made A Mistake Of Malik

الكاتب : طبري بلال .

الملخص

ملخص البحث: هذه دراسة لحال "عَبْد المَجِيدِ بْنِ أَبِي رَوّادٍ"؛ بجمع ما قيل فيه والترجيح بينها. ثم جمع مروياته عن الإمام مالك، وحصر ما أخطأ فيها عنه. وترجع أهمية الدراسة إلى أمرين: الأول-تناولها لأحد رواة مسلم المتكلم فيهم بين طرفي نقيض. الآخر-تحقيق ما قاله ابن عبد البر: في أنه أخطأ في أحاديث عن مالك. فما هذه الأحاديث؟ وكم عددها؟ وما الصواب فيها؟ وقد سلكت في دراستي المنهج الاستقرائي، بتتبع أقوال أئمة الجرح والتعديل، ومرويات المعني بالدراسة عن مالك في جميع الكتب المسندة المطبوعة والمخطوطة، ثم المنهج النقدي في دراسة هذه المرويات متنًا وسندًا، وتحقيق القول فيها قبولًا وردًا، وقد توصلت في هذه الدراسة إلى: أولًا-"عبد المجيد" صاحب دين وعبادة، لكنه داعية إلى الإرجاء، وثقةٌ إذا حدث عن ابن جريج من كتابه، ويعتبر بحديثه إذا روى من محفوظه. ثانيًا-هو موصوف بالإرسال وليس التدليس على مصطلح المتأخرين. ثالثًا-من أبرز أسباب تضعيفه إفتائه بقتل وكيع بن الجراح، وغلوه ودعوته إلى الإرجاء. رابعًا-جميع مروياته عن مالك في الكتب المسندة ستة أحاديث مرفوعة. واحد منها أخطأ فيها بالاتفاق، وبقية الأحاديث يتحمل غيره سبب ضعفها. هذا ونوصي: 1-دراسة تراجم الرواة المختلف فيهم، خاصة رجال الصحيحين. 2-أهمية جمع أقوال العلماء في الرواة المختلف فيهم، ودراستها واستخلاص الحكم عليها. 3-مراعاة مصطلحات الأئمة المتقدمين في علم الجرح والتعديل، وأحكامهم ومناهجهم عند دراسة الرواة، والتأني في إصدار الأحكام عليهم، والتحقق من مرادهم قبل التعويل عليها. Research summary: This is a case study of “Abdul-Majid Ibn Abi Rawad”; Collect what was said in it and weighting them. Then collected his narrations on the authority of Imam Malik, and listed what he was wrong about. The importance of the study is due to two things: The first is that it was dealt with by one of the narrators of Muslim whose speaker is between two extremes. The other - an investigation of what Ibn Abd al-Barr said: that he made a mistake in hadiths of Malik. What are these conversations? And how many? And what is right in it? In my study, I followed the inductive approach, by following the sayings of the imams of Al-Jarh and Al-Ta’deel, and the narrations of the one concerned with the study of Malik in all the printed and manuscript attributed books, and then the critical approach in studying these narrations as a text and a chain of narrators, and verifying what they say in acceptance and response. In this study, I came to: First - “Abdul Majeed” is a person of religion and worship, but he is a caller to delay, and he is trustworthy if he narrates from Ibn Juraij from his book, and his hadith is considered if it is narrated from his preserved. Second - it is described as posting and not deceiving the term latecomers. Third - Among the main reasons for his weakness is his fatwa on the killing of Waki’ bin Al-Jarrah, his exaggeration and his call to delay. Fourth- All his narrations of Malik in the books of transmission are six marfoo’ hadiths. One of them erred in it by agreement, and the rest of the hadiths bear the other reason for their weakness. This we recommend: 1- Studying the translations of different narrators, especially the authentic men. 2- The importance of collecting the sayings of scholars about the differing narrators, studying them and extracting judgments about them. 3- Taking into account the terminology of the early imams in the science of jarh and modification, and their rulings and methods when studying narrators, and being careful in issuing rulings on them, and verifying their intentions before relying on them. Keywords: Dirasah-Abdul-Majid-Abi Rawad-narratives-Malek made a mistake.

الكلمات المفتاحية

دِراسَة-عَبْدِ المَجِيد-أَبِي رَوّاد-مُرْويات-أَخْطَأَ فِيهَا-مالِك