جسور المعرفة
Volume 8, Numéro 1, Pages 162-171
2022-03-31

دلالة الفونيمات فوق مقطعية في الشعر القديم -التنغيم نموذجا-the Connotation Of Supra-syllabic Phonemes In Ancient Poetry -intonation A Model-

الكاتب : منقور صلاح الدين .

الملخص

لايسير الكلام على وتيرة صوتية واحدة، إنما ترتفع نغمته وتنخفض وتستوي، ويمكن لدرجات الصوت أن تؤدي دورا مهما في توجيه نوع الدلالة، فتتضح معاني القصيدة وعواطفها من خلال تنغيم العبارة وأدائها الصوتي، ويدرس بحثنا الوظيفة الدلالية للفونيمات فوق مقطعية (التنغيم)، وبعض العلل الفاعلة في توجيه موسيقى الكلام، كالاستفهام والشرط وحركية السرد والوصف والحوار وغيرها، كما يحاول اثبات ذلك الترابط المتين بين مايتم على مستوي الصور السمعية من تلوينات صوتية وبين ما يتبعها من أثر في توجيه الدلالة، من خلال نماذج شعرية مختارة. Speech does not follow one phonemic pace, but its tones rise and fall and become equal, and the pitch of the voice can play an important role in directing the type of connotation, so the meanings and emotions of the poem become clear through the intonation of the phrase and its vocal performance, and our research studies the semantic function of supra-syllabic phonemes ( intonation), and some of the effective causes in directing the music of speech, such as the interrogation, the conditional, the dynamics of narration, description, dialogue, and others, It also tries to prove that strong interrelationship that takes place at the level of audio images from audio variations among the effects that follow in directing the connotation, through selected poetic models.

الكلمات المفتاحية

: الدلالة الصوتية، التنغيم، الفونيمات فوق مقطعية، اساليب الاستفهام والشرط، الايقاع، الشعر القديم. ; phonetic indication, intonation, supra-syllabic phonemes, interrogative and conditional methods, rhythm, ancient poetry.