جسور المعرفة
Volume 8, Numéro 1, Pages 1-13
2022-03-31

التربية المستدامة في القرآن الكريم

الكاتب : الزغول رعد محمد علي .

الملخص

الملخص هدفت الدراسة إلى بيان مفهوم التربية المستدامة في القرآن الكريم، وايضاح أوجه التأصيل الإسلامي للتربية المستدامة، وخصائصها ومبادئها في القرآن الكريم، استخدم الباحث في دراسته المنهج الوصفي والتحليلي، اقتصرت هذه الدراسة على دراسة التربية المستدامة في القرآن الكريم. تكونت خطة الدراسة من مقدمة وثلاثة مباحث، وخاتمة. وتوصل الباحث إلى أن مبدأ التربية المستدامة مبدأ أصيلاً يستمد جذوره من القرآن الكريم، وتتصف التربية المستدامة بالصدق، ولها رؤية هادفة وفاعلة في حياة الإنسان؛ لاستنادها إلى القرآن الكريم، وتشتمل التربية المستدامة في القرآن الكريم على مجموعة من المبادئ منها: الإنسان خليفة الله في الأرض، عمارة الأرض مهمة الإنسان فيها، العمل الصالح والثبات عليه سبب في الفوز بالجنة، تسخير السماوات والأرض وما فيها لصالح الإنسان لتحقيق الحياة الطيبة. Abstract: The study aimed to clarify the concept of sustainable education in the Holy Qur’an, and to clarify the aspects of the Islamic rooting of sustainable education, its characteristics, and principles in the Holy Qur’an. The study plan consisted of an introduction, three chapters, and a conclusion. The researcher concluded that the principle of sustainable education is an authentic principle that derives its roots from the Holy Qur’an. Sustainable education is characterized by honesty and has a meaningful and effective vision in human life. Because it is based on the Holy Qur’an, and sustainable education in the Holy Qur’an includes a set of principles, including man is God’s successor on earth, building the earth is the task of man in it, good work and steadfastness on it is a reason to win heaven, harnessing the heavens and the earth and what is in it for the benefit of man to achieve a good life.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التربية; التربية المستدامة; تأسيس القرآن الكريم للتربية المستدامة. ; Keywords: Education; sustainable education; establishing the Holy Qur'an for sustainable education.