مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 7, Numéro 1, Pages 375-382
2022-02-05

Reading Literature To Enhance Efl Students’ Critical Thinking

Authors : Boumediene Houda .

Abstract

This study examines the efficacy of developing critical thinking skills through reading literature. In EFL teaching, reading critically requires portraying how a piece of writing illustrates the main theme. Analyzing the components of any piece of literature including the subject, characters, plot, and setting is a conventional activity for learners to be able to analyze and understand literary works. The aim of this paper was to find out a relationship and a link between critical thinking skills and literature reading strategies. This study has a qualitative nature based on a descriptive method that seeks to depict students’ perceptions and skills while reading literature. The main findings revealed that through various reading strategies involving interpretation, inference, argumentation, evaluation, and investigation of key concepts found in texts, readers and students will be able at last to develop their critical thinking skills. Therefore, reading literature activity is recommended in EFL teaching to enhance critical thinking. يتناول هذا البحث مدى فاعلية تطوير مهارات التفكير النقدي من خلال قراءة الأدب. في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ، تتطلب القراءة النقدية تصوير كيف يوضح كل منتوج ادبي الموضوع الرئيسي. يعد تحليل مكونات أي قطعة أدبية بما في ذلك الموضوع والشخصيات والمؤامرة والإعداد نشاطًا اساسيا للمتعلمين حتى يتمكنوا من تحليل وفهم الأعمال الأدبية . الهدف من هذه الدراسة هو معرفة العلاقة والربط بين مهارات التفكير النقدي واستراتيجيات قراءة الأدب. تتميز هذه الدراسة بطبيعة نوعية و تعتمد على طريقة وصفية تسعى إلى وصف تصورات الطلاب ومهاراتهم أثناء قراءة الأدب. كشفت النتائج الرئيسية أنه من خلال استراتيجيات القراءة المختلفة التي تتضمن التفسير والاستدلال والجدل والتقييم والتحقيق في المفاهيم الأساسية الموجودة في النصوص ، سيتمكن القراء والطلاب أخيرًا من تطوير مهارات التفكير النقدي لديهم. لذلك ، يوصى بنشاط القراءة في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لتعزيز التفكير النقدي.

Keywords

Critical thinking skills ; EFL Teaching ; literature reading ; literary works ; reading strategies