مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 16, Numéro 1, Pages 669-680
2022-03-31

التوافق الزواجي عند الأساتذة في ضوء بعض المتغيرات (الجنس، مدة الزواج، السن، السكن)

الكاتب : اولاد العيد غزالة . سلامي باهي . بن الطاهر تجاني .

الملخص

تهدف الدراسة الى معرفة مستوى التوافق الزواجي لدى عينة من أساتذة التعليم الثانوي في ضوء بعض المتغيرات (الجنس(ذكر/انثى)، مدة الزواج، السن، السكن (خاص /مع العائلة))، شملت عينة البحث (109) أستاذ من ثانويات مدينة متليلي الشعانبة. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي مستعينة في ذلك بأداة قياس تمثلت في مقياس التوافق الزواجي المكون من32 فقرة (لسابنيه)، تمت معالجة البيانات باستخدام برنامج21 SPSS بالاعتماد على الأساليب الإحصائية المناسبة. توصلت نتائج البحث الى ان مستوى التوافق الزواجي مرتفع لدي أساتذة التعليم الثانوي عينة الدراسة، توجد فروق دالة في مستوى التوافق الزواجي بين الأساتذة حسب متغير ا مدة الزواج.، ولا توجد فروق دالة في مستوى التوافق الزواجي حسب متغير الجنس والسكن والسن. The study aims to know the level of marital harmony among a sample of teachers in terms of (sex, marriage duration, age &living). Sample included 109 teachers from metlili. We used the descriptive study method with measuring in the scale of marital harmony, which consisted of 32 items prepared by (Sapner). The data were processed using the SPSS21 program, using appropriate statistical methods. The study ends to the following: The levels of marital harmony among teachers scored (high). There are statistical differences in the level of marital harmony among teachers due to variable of Marriage duration. There are no significant statistic differences in the level of marital harmony among teachers due to variables of sex ، living and age).

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: التوافق الزواجي، الاساتذة، مدة الزواج، السن، السكن، الجنس. ; Keywords: the marital harmony, teachers, marriage duration, age, living, sex.