مجلة ببليوفيليا لدراسات المكتبات والمعلومات
Volume 4, Numéro 1, Pages 82-117
2022-04-01

واقــع الإدارة الإلكترونية لمشروع شركة أرامكو السعودية الثقافي مركز الملك عبدالعزيز الثقافي العالمي (إثراء)

الكاتب : أ.د. عصام أحمد عيسوي . طالبة ماجستير أفنان بنت أنور حكمي .

الملخص

تقدم هذه الدراسة وصفًا وتحليلاً لآليات تنفيذ الإدارة الإلكترونية وتطبيقاتها المستخدمة في مركز الملك عبدالعزيز الثقافي العالمي – إثراء. باعتباره أحد أهم المراكز الثقافية بالمملكة العربية السعودية، حيث يساعد استخدام النظم الإلكترونية في المراكز والمؤسسات الثقافية على التنمية المستدامة للمركز ذاته، وللدولة، ولذا فقد حاولت الدراسة الإجابة عن تساؤل أساس هو: ما مدى كفاءة تنفيذ الإدارة الالكترونية في مركز الملك عبدالعزيز الثقافي العالمي – إثراء ؟ وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. وكانت أداة الدراسة المستخدمة هي الاستبانة. وقد أظهرت النتائج الموافقة على ممارسات وآليات الإدارة الالكترونية المطبقة حالياً في مركز إثراء، وعلى التأثيرات الإيجابية والسلبية لجودة الخدمات والمعلومات الناتجة عن تطبيق الإدارة الالكترونية في المركز وكذلك الموافقة على التوصيات والمقترحات التي يمكن أن تحسن من جودة الإدارة الالكترونية في مركز إثراء . وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، منها: الاهتمام بنظم وبرامج التدريب والتنمية المهنية للعاملين وفق احتياجاتهم، وبما يحقق أهداف المؤسسة، وما يستجد من تغيرات تعكسها أهداف المؤسسة. واستحداث نظم إدارية جديدة تحقق كفاءة وفاعلية مخرجات المؤسسة في ضوء ما تم وضعه من أهداف من ناحيه، واستثمار تطبيقات وبرمجيات الثورة التكنولوجية من ناحية أخرى. This study provides a description and analysis of the mechanisms for implementing electronic management and its applications used in the King Abdulaziz Center for World Culture - Ithra. As one of the most important cultural centers in the Kingdom of Saudi Arabia, where the use of electronic systems in cultural centers and institutions helps in the sustainable development of the center itself, and the state. Therefore, the study tried to answer a basic question: How efficient is the implementation of electronic management in the King Abdulaziz Center for World Culture - Ithra ? The study used the descriptive analytical method. The study tool used was the questionnaire. The results showed approval of the electronic management practices and mechanisms currently applied in the Ithra Center, and the positive and negative effects of the quality of services and information resulting from the application of electronic management in the center, as well as approval of recommendations and proposals that could improve the quality of electronic management in the Ithra Center. The study reached a set of recommendations, including: Paying attention to training and professional development systems and programs for employees according to their needs, in order to achieve the goals of the institution, and any new changes that are reflected in the goals of the institution. And the development of new administrative systems that achieve the efficiency and effectiveness of the outputs of the institution in light of the goals that have been set on the one hand, and the investment of applications and software of the technological revolution on the other hand.

الكلمات المفتاحية

مركز إثراء الثقافي ; مركز الملك عبدالعزيز الثقافي العالمي (إثراء) ; الإدارة الإلكترونية , المراكز الثقافية في المملكة العربية السعودية