القارئ للدراسات الأدبية و النقدية و اللغوية
Volume 5, Numéro 1, Pages 393-403
2022-03-30

المسرح الرقمي والجمهور الافتراضي في ظل جائحة كورونا (المسرح الجزائري أنموذجاً)،digital Theatre And Virtual Audience In The Shadow Of The Corona Pandemic (algerian Theatre Is A Model)

الكاتب : بليصق عبد النور .

الملخص

ملخص: دور المسرح على مر الأزمنة و العصور هو تسلية وتوعية الشعوب بآلامها وآمالها وهو الذي يحكم على أي أمة بمستوى معيشتها وثقافتها على حد تعبير شكسبير:" أعطيني مسرحا أعطيك شعبا مثقفا"، وكما أن لكل زمان ومكان تغيرات لابد منها وهذه هي سنة الحياة التي جبلت عليها، يبقى المسرح يصارع كل ما يطرأ على الحياة البشرية من تغييرات ويسايرها لكي يفرض وجوده مهما كانت الظروف، بل يسعى إلى تغيير هاته الظروف للأحسن، وهو ما يشتغل عليه أهل المسرح اليوم من كتاب ومخرجين وفاعلين فيه خاصة في الجانب الرقمي منه، فيا ترى ماهو واقع المسرح الجزائري في ظل جائحة كورونا التي ضربت العالم بأسره؟ وماهي الوسائل الحديثة المعتمدة لمسايرة التطور الهائل الحاصل على المستوى التكنولوجي ؟. . الكلمات المفتاحية: المسرح الرقمي، الجمهور الافتراضي، المسرح الجزائري. Abstract: The role of theatre throughout times and ages is to entertain and educate peoples about their pain and hopes, which condemns any nation to its standard of living and culture, in shakespeare's words: "Give me a theatre that gives you an educated people", and just as every time and place changes are necessary and this is the year of life that has been brought to it, the theater continues to wrestle with all the changes that occur in human life and keep pace with it in order to impose its existence whatever the circumstances, but seeks to change these conditions for the better, which works The people of the theater today have writers, directors and actors, especially on the digital side of it, so what do you see the reality of Algerian theater in light of the Corona pandemic that hit the whole world? What modern means are adopted to keep pace with the tremendous development at the technological level?. Key words: Digital Theatre, Virtual audience, Algerian Theatre.

الكلمات المفتاحية

المسرح الرقمي ; الجمهور الإفتراضي ; المسرح الجزائري ; Digital Theatre ; Virtual audience ; Algerian Theatre