مجلة صوت القانون
Volume 8, Numéro 2, Pages 207-229
2022-03-31

أثر الإعلان التجاري الكاذب أو المضلل على إرادة المستهلك في العالم الرقمي

الكاتب : فرحات فاطمة زهرة . قنفود رمضان .

الملخص

إن إنتشار شبكة الإنترنت أدى إلى تغير نمط التعاقد لدى المستهلك حيث أصبح يتسوق ويقتني السلعة التي يرغب بها أو خدمة من خلال التعاقد عبر هذه الشبكة، الذي أدى إلى ظهور الإعلان التجاري الإلكتروني وانتشاره، حيث أصبح وسيلة فعالة في تسويق السلع والخدمات وله تأثير كبير على إرادة المستهلك في الإقدام على التعاقد، إلا أن هذه الإعلانات تحولت من الدور الإيجابي المأمول منها، باعتبارها وسيلة إعلامية إلى دور سلبي لاستخدمها الكذب والتضليل في جذب المستهلك، مما دفع التشريعات إلى السعي بوضع نصوص قانونية لمحاربة هذا النوع من الإعلانات الكاذبة أو المضللة وتوفير الحماية الكافية له، ويعتبر التشريع الجزائري من ضمن التشريعات التي سعت للحد من هذه الإعلانات وحماية إرادة المستهلك منها. The spread of the Internet has led to a change in the contracting pattern of the consumer as he became shopping and buying the good or service through contracting through this network, which led to the emergence and spread of electronic commercial advertising, as it became an effective means in marketing goods and services and has a major impact on the consumer’s will to take On contracting, however, these ads have shifted from the positive role hoped for by them, as a means of media to a negative role for use by lying and misleading in attracting the consumer, which prompted legislation to seek legal texts to combat this type of false or misleading ads and provide adequate protection for it, and the legislation is considered Algerian is among the legislation that sought to limit these ads and protect the will of the consumer.

الكلمات المفتاحية

شبكة الإنترنت، المستهلك، الإعلان الإلكتروني، الإعلان الكاذب أو المضلل ; World wide web; The consumer; Electronic advertising; False or misleading advertisement.