مجلة الدراسات الأكاديمية
Volume 4, Numéro 1, Pages 120-133
2022-03-31

المدارس القرآنية ودورها في إنشاء الجيل الناجح (مدينة انغرو بولاية يوبي أنموذجا) Qur'anic Schools And Their Role In The Formation Of Successful Generation (a Case Study Of Nguru Yobe State)

الكاتب : معيد بللو تكر . الأستاذ الدكتور عبد الرحيم محمد سنوسي .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى بيان دور المدارس القرآنية في تكوين الجيل الناجح في مدينة. فتم تقسيم المقالة إلى ثلاثة محاور: المحور الأول مسح عام عن المدارس القرآنية، والثاني في بيان ظهور المدارس القرآنية في المدينة، بينما الثالث في توضيح الأدوار التي قدمتها المدارس القرآنية في تنشئة الجيل الناجح في المدينة. فاتبع الباحثان في ذلك المنهج التاريخي، وتوصلا إلى أن المدارس القرآنية قد ظهرت في مدينة انغرو بدخول الإسلام في مملكة كانم برنو، وذلك في القرن الخامس الهجري. كما ولعبت دورا مرموقا في إبقاء أهل المدينة على الثقافة الإسلامية والعمل الصالح. وأخيرا أوصى الباحثان بضرورة الاهتمام بدراسة شخصيات علماء القرآن في مدينة انغرو، وذلك بغية التعرف على سيرتهم الذاتية حتى يقتدى بهم في تحصيل العلم والمعرفة. كما ويوصيان المؤسسات التعليمية ومراكز البحوث بتحقيق تراث العلماء المحليين للتعرف عليها والاستفادة منها. This research aims at analyzing the roles of Qur'anic schools in the formation of successful generation in Nguru city. The article is divided into three sections: section one has given a general overview on Qur’anic schools, where the second two has clarified the emergence of Qur’anic schools in Nguru, and the roles played by the Qur’anic schools in upbringing successful generation in the city have been discussed in section three. Historical methodology has been applied in compiling this paper. And the researchers concluded that, the Qur'anic schools had appeared in Nguru city by the emergence of Islam in Kanem Borno in the fifth century AH. And they have played an important role in keeping the people of Nguru on the Islamic norms and values. Finally, The researchers recommended putting more attention to the study of Qur'anic scholars personalities in Nguru, and investigating the legacy left by them In order to identify them, and benefit from them in educational institutions and research centers.

الكلمات المفتاحية

المدارس القرآنية ; الجيل الناجح ; دور ; مدينة انغرو