دراسات نفسية وتربوية
Volume 15, Numéro 1, Pages 602-612
2022-02-28

دور التعليم ما قبل المدرسي في تنمية مهارة الكتابة لدى تلاميذ السنة الأولى إبتدائي

الكاتب : لعقوق خديجة .

الملخص

الملخص : هدف هذا البحث إلى التعرف على دور التعليم ماقبل المدرسي في تنمية مهارة الكتابة لدى تلاميذ السنة الأولى ،حيث تكونت عينة البحث التي اختيرت بطريقة قصدية من 152 تلميذ من تلاميذ السنة الأولى إبتدائي 90 تلميذ إلتحقوا بالتعليم ماقبل المدرسي و 62 تلميذ لم يلتحقوا به ، قمنا بإستعمال إختبار الكتابة لباحثة الجزائرية بوزيدي صليحة ، و إستخدام الإختبار التائي للعينات المستقلة حيث أظهرت النتائج بأنه توجد فروق دالة إحصائيا في مهارة الكتابة بين التلاميذ السنة الأولى الملتحقين بالتعليم ماقبل المدرسي و غير الملتحقين به لصالح الملتحقين . الكلمات المفتاحية : التعليم ما قبل المدرسي ، مهارة الكتابة ، تلاميذ السنة الأولى إبتدائي . Abstarct: The aim of this research is to identify the role of pre-school education in the development of writing skills in first year primary students, where the sample of research selected intentionally consisted of 152 pupils in the first year of primary school was 90 students enrolled in preschool education and 62 students who did not attend, we used The writing test for the Saliha researcher, and the use of the T-exam for independent samples where the results showed that there are statistically significant differences in writing skills between the first year students enrolled in pre-school education and not enrolled in it for the benefit of the enrollees. Key words : Preschool education, writing skill, students first year primary school.

الكلمات المفتاحية

التعليم ما قبل المدرسي ، مهارة الكتابة ، تلاميذ السنة الأولى إبتدائي . Key words : Preschool education, writing skill, students first year primary school.