دراسات نفسية وتربوية
Volume 15, Numéro 1, Pages 301-317
2022-02-28

كفايات تلاميذ مرحلة التعليم المتوسطة لبناء تصور لمشروعهم الشخصي - الدراسي والمهني-

الكاتب : دحماني .وهيبة . حواس خضرة .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى كفايات تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط اللازمة لبناء تصور لمشروعهم الشخصي –الدراسي والمهني- وكذا التعرف على الفروق في كفاياتهم حسب متغيري الجنس و المستوى الدراسي.ولتحقيق أهداف الدراسة ،تم بناء استبيان كفايات تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط لبناء تصور لمشروعهم الشخصي–الدراسي والمهني –ويتضمن ثلاثة أبعاد :معرفة الذات، معرفة المحيط الدراسي والتكويني ومعرفة المحيط المهني.وطبق على عينة مكونة من( 108 تلميذ وتلميذة ) وبعد إجراء الدراسة الميدانية و تحليل البيانات،توصلت الدراسة:إلى أن مستوى كفايات تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط لبناء تصور لمشروعهم الشخصي– الدراسي والمهني - متوسط ،مع وجود فروق في كفاياتهم تعزى لمتغيري الجنس و المستوى الدراسي (الثانية ، الثالثة ـ الرابعة متوسط ) ABSTRACT : The study aimed to identify the level of competencies of middle school pupils which are required to construct a perception of their personal project, academic and professional, as well as to identify the differences in their competencies due to gender and the academic level. Competencies questionnaire to middle school pupils to construct a perception of their personal project, academic and professional, was used. It includes three dimensions: self-knowledge, knowledge of academic and formative environment, and knowledge of professional environment. The study sample consisted of (108 pupils). The results are : Competencies level of middle school pupils to construct a perception of their personal project - academic and professional – is medium. Tere are differences in their competencies due to gender and academic level (second, third and fourth level)

الكلمات المفتاحية

الكفايات ; المشروع الشخصي _ الدراسي والمهني_ ; تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط