دراسات نفسية وتربوية
Volume 15, Numéro 1, Pages 274-284
2022-02-28

تناول معرفي لمفهوم العنف الرمزي من خلال بعض النظريات المدرسة الجزائرية نموذجا

الكاتب : حكيم خولة . مصمودي زين الدين .

الملخص

يهدف هذا المقال إلى التعرف على العنف الرمزي كشكل من أشكال العنف غير الفيزيائي، يمارس من خلال وسائل التربية و التواصل الاجتماعي، و ذلك وفق التطرق إلى النظريات المفسرة له، و الأشكال التي يظهر بها داخل أسوار المدرسة الجزائرية عبر نقل الموروث الثقافي، اللغة، مضمون التعليم، التقييم، المعلم، و المنهج. Abstract The aim of this article is to identify symbolic violence, as a form of violence in schools, and understand the most prominent forms and operations in which it is occurs in everyday interactions during the process of education in the Algerian school. The latter is considered as a means of socialization, and is responsible for providing knowledge and transferring cultural heritage and social development across generations.

الكلمات المفتاحية

معرفي ; عنف رمزي ; نظريات ; cognitive ; symbolic violence ; some theories