المرتقى
Volume 5, Numéro 1, Pages 162-175
2022-03-30

إسهامات عبد الرّحمن الحاج صالح في مجال تعليمية اللّغات.

الكاتب : بودية فتيحة .

الملخص

لقد اهتم عبد الرّحمن الحاج صالح- رحمه اللّه- في مسيرته العلمية بموضوع تدريس اللّغات وأثر التحكم اللغوي فيه؛ وذلك من خلال نشره مجموعة من الأبحاث والمقالات؛ فقد كتب في سنوات السبعينيات مقالاً موسوماً بـ : «أثر اللّسانيات في النهوض بمستوى مدرسي اللغة العربية» سلّط فيه الأضواء على مختلف أطوار الكلام بتحليل المادّة اللّغويّة، وإظهار البنى النحوية والتحويلية وصولاً بالطالب إلى اكتساب ملكة اللغة عن طريق المران، أي القدرة على إنتاج التعبير السليم عن طريق التجريب والدّربة، وفي مقالة أخرى تحدث فيها عن (التحليل العلمي للنصوص بين علم الأسلوب وعلم الدلالة والبلاغة العربية)، وهو بحث في مستويات الدلالة وجماليات الصياغة الأدبية للغة، يساعد الطالب كثيراً على فهم طبيعة الكلام الأدبي الإيحائية وبنيته التركيبية البلاغية المعقّدة، كما تحدّث عن «علم تدريس اللّغات» بصفّة عامّة، وكيف راجت فيه الأبحاث بأوروبا، وما ينبغي له من العتاد المخبري لتمييز الأصوات اللغوية، وأشار كذلك إلى ما قدّمه «معهد العلوم اللسانية» والذي كان يُشرف عليه شخصيا من البحوث في هذا المجال، هذا إضافة إلى جهود أخرى فذّة قام بها في مجال التعليميات. فماذا نعني بمصطلح التّعليمية ؟ وما هي أهم مشاكل تعليم اللغة العربية في الجزائر؟وما هي أهمّ هذه الجهود المقدّمة؟ ABSTRACT: In his scientific career, Abd al-Rahman al-Hajj Saleh - may God have mercy on him - was interested in the subject of language teaching and the impact of linguistic control on it. By publishing a number of research papers and articles; In the seventies he wrote an article tagged with: “The Impact of Linguistics in Upgrading the Level of Arabic Language Teachers,” in which he sheds light on the various phases of speech by analyzing the linguistic material, and showing the grammatical and transformational structures in order for the student to acquire the faculty of language through practice, that is, the ability to produce proper expression. Through experimentation and practice, and in another article in which he talked about (scientific analysis of texts between stylistics, semantics and Arabic rhetoric), which is a research on the levels of significance and the aesthetics of the literary formulation of the language, it helps the student greatly to understand the suggestive nature of literary speech and its complex rhetorical structure. On the “science of teaching languages” in general, and how research spread in Europe, and what laboratory equipment should be used to distinguish linguistic sounds, and he also referred to the research presented by the Institute of Linguistics, which he personally supervised, in addition to the efforts of Another feat he has done in the field of education. What do we mean by the term educational? What are the most important problems of teaching Arabic in Algeria? And what are the most important of these efforts?

الكلمات المفتاحية

اللّغة، تعليمية، ديداكتيك، تعلّم، تعليم. ; language, educational, didactic, Learning, teaching