مجلة سيميائيات
Volume 17, Numéro 2, Pages 702-716
2022-03-28

السينما الثورية الجزائرية خلال الألفية الثالثة: قراءة ضمنية لأفلام "الخارجون عن القانون" ، "بن بولعيد" و"هيليوبوليس" Algerian Revolutionary Cinema During The Third Millennium: An Implicit Reading Of The Films "outlaws", "ben Boulaid" And "heliopolis"

الكاتب : صبيات نصيرة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تقديم سيرورة تطور مضامين السينما الجزائرية المتعلقة بالفترة الاستعمارية عموما وبالثورة التحريرية بصفة أخص وتأثرها بالسياقات السياسية والاقتصادية التي لازمتها، وتوقفت بشكل أعمق عند مرحلة الألفية الثالثة لتجلي خصائص مضامينها ومحدداتها السينمائية بمنظور نقدي، محاولة بذلك الإجابة عن إشكالية جوهرية مفادها ماهي طبيعة مضامين سينما الألفية الثالثة المرتبطة بالفيلم الثوري. وقد توصلت الدراسة من خلال قراءتها الضمنية لثلاثة نماذج سينمائية تمثل هذه الحقبة خروجها من مرحلة تقديس الثورة وتمجيد الشعب إلى مرحلة رسم البطولات الأسطورية لشهداء الثورة ورموزها، مع فتح المجال لأعمال مشتركة جزائرية - فرنسية اعتبرها المختصون والنقاد إساءة للثورة وكسر لرمزيتها في عيون أبنائها تحت مسمى كشف "الحقائق التاريخية"، وصولا إلى الفيلم الجديد "هيليوبوليس" لمخرجه جعفر إدانة صريحة لجرائم فرنسا الاستعمارية في فترة (ما قبل اندلاع ثورة التحرير) وهي الحقبة التي لم تحظ باهتمام السينما الجزائرية، ووثيقة مصوّرة لإعادة الاعتبار للقياد والأعيان. لتشهد السينما الجزائرية بذلك تحولات عميقة في نظرتها لكثير من المسائل المتعلقة بالمرحلة الاستعمارية عموما، والثورية بصفة أخص. This study seeks to showcase the development of Algerian cinema contentin relation to the era of colonialism overall and the Algerian revolution in particular, as well as the coinciding political and economic contexts. Furthermore, it thoroughly examinesthe 3rd millennium, scrutinizing its content and cinematic properties through a critical viewpoint, and addressing a core research problem that is stated as follows: What is the nature of 3rd millennium cinema content that pertains to revolutionary film? The study, via its implicit interpretation, revealed three cinematic models that represent the era. From thesanctification of the revolution and the glorification of the people to a phase of showcasing the heroism of martyrs and symbols of the revolution, whilst allowing for Algerian-French cooperative works—these were deemed by critics and specialists as scornful to the revolution and destructive to its symbolism among the youth under the pretext of “historical facts”—and currently, the movie “Heliopolis” by film director DjafarGacem which is a straightforward condemnation of French colonial crimes prior to the revolution—a phase that is mostly neglected in Algerian cinema—and an iconographic documentfor the restitution of El-Gaiad and El-Aàyan (local governors and civil servants during the era of French colonialism). Algerian cinema, therefore, experienced in-depth shifts in its view to several issues related to the era of colonialism in general and the revolution in particular.

الكلمات المفتاحية

الفيلم ; الفيلم الثوري ; السينما ; سينما الثورة التحريرية ; الصورة السينمائية ; Film ; Revolutionary film ; Cinema ; Algerian war cinema ; Film image