مجلة سيميائيات
Volume 17, Numéro 2, Pages 478-495
2022-03-28

تجليات لغة اللون في تشكيل العنوان في الرواية النسوية المغاربية

الكاتب : بن عمر سهيلة .

الملخص

ملخص: إذا كان السرد عتبة الوجود ... فإن العنوان عتبة السرد وملمح رئيسي في تشكيل النص الروائي والبناء العام له ، والعنوان أثر لغوي وجمالي تروم من خلاله المرأة – الكاتبة – ولوج مغامرة مُبهجة إذا ما التحم بتصورات نوعية تعكس الرؤية الجمالية والفكرية عند المرأة – الكاتبة – لترسم من خلال العنوان كبعد رمزي أنطولوجي لوحة فنية مُكثفة باللغة اللونية المشحونة بطاقات دلالية وايحائية ، تُؤشر إلى حساسية لغة الخطاب النسوي ، وخصوصية الاشتغال الجمالي عند الروائية المغاربية التي تحاول التماس خيال المتلقي والتأثير فيه . وعلى هذا الأساس ، اختزنت أغلب عناوين الرواية النسوية المغاربية على طاقات لونية وتشكيلية حية ومعبرة ، تُشخص وتُجسد مختلف المعاني والأفكار التي تدور في وجدان المرأة – الكاتبة - ، إذ تُهيء القارئ لتشكيل رؤية واعية من خلال تحويل بنية العنوان إلى مستويات تفسيرية ودلالية متعددة للوصول إلى واقع المرأة والبحث عن حلول جادة له . الكلمات المفتاحية: اللون ; التشكيل ؛ الجمالية ؛العنوان ؛الرواية النسوية المغاربية . Abstract: If the narration is the threshold of existence ,then the title is the threshold of narration and a major feature in the formation of the narrative text and its general structure, and the title has a linguistic and aesthetic impact through which the woman the writer - seeks a joyful adventure if it is joined with qualitative perceptions that reflect the aesthetic and intellectual vision of the woman - the writer In order to draw through the title as a symbolic ontological dimension an intense artistic painting in the charged color language with indicative and suggestive cards, indicating the sensitivity of the language of the feminist discourse, and the specificity of the aesthetic work of the Maghreb novelist, who tries to seek and influence the recipient's imagination. On this basis, most of the titles of the Maghreb feminist novel have been stored on vivid and expressive color and formative energies that personify and embody the various meanings and ideas that revolve in the conscience of the woman - the writer - as it prepares the reader to form a conscious vision by transforming the structure of the title into multiple interpretive and semantic levels to arrive at a reality women and search for serious solutions to him. : Keywords color, Shaping, The anesthetics , the title, the Maghreb feminist novel.

الكلمات المفتاحية

التشكيل ; الجمالية ; اللغة ; المغاربية ; السرد ; البصرية ; المرأة