مجلة الاقتصاد و التنمية البشرية
Volume 7, Numéro 1, Pages 55-68
2016-12-31

The Impact Of Business Ethics On Value Orientation And Value Creation The Case Of Palestine

Authors : Yasser Shaheen .

Abstract

ھناك الیوم إدراك متزاید بین المنظمات بأن نجاح الأعمال التجاریة المستدامة وعملیة خلق القیمة للمساھمین لا یمكن أن یتحقق فقط من خلال تعظیم الأرباح على المدى القصیر، ولكن ذلك یتم من خلال السلوك الموجھ نحو السوق وتبني المسؤولة الاجتماعیة اتجاه كل الاطراف ذوي لقد اصبحت الشركات ومنظمات الاعمال تدرك أنھ یمكن أن تسھم في .(May المصالح ( 2011 تحقیق التنمیة المستدامة من خلال إدارة العملیات لتعزیز النمو الإقتصادي، وزیادة القدرة التنافسیة، مع ضمان حمایة البیئة وتعزیز دور المسؤولیة الاجتماعیة، بما في ذلك مصلحة المستھلك وتحقیق رغباتھ. لا شك ان قضیة المسؤولیة الاجتماعیة للشركات قد تم تناولھا بشكل مكثف بین الباحثین في السنوات الأخیرة. فقضایا العولمة والقضایا البیئیة وفضائح الشركات فتحت الباب امام نقاش كبیر حول المسؤولیة الاجتماعیة من قبل الشركات. والسؤال الذي لا یزال یحتاج لإجابة شافیة حول الأثر المالي والاقتصادي لسلوك الشركات من مدخل المسؤولیة الاجتماعیة. الغرض من ھذه الورقة ھو دراسة ما إذا كانت القیم الأخلاقیة وممارسة المسؤولیة الاجتماعیة لقطاع الاعمال تؤدي إلى خلق القیمة المالیة والاقتصادیة للشركات في فلسطین، حیث قام الباحث باختبار نموذج تم اختباره، حیث اشارت النتائج إلى أن ھناك علاقة إیجابیة بین القضایا الأخلاقیة والقیم المالیة Today there is a growing perception among enterprises that sustainable business success and shareholder value cannot be achieved solely through maximizing short-term profits but instead through marketoriented yet responsible behavior, Mahajan (May 2011). Companies are aware that they can contribute to sustainable development by managing their operations to enhance economic growth and increase competitiveness whilst ensuring environment protection and promoting social responsibility, including consumer interest. The business case of CSR is intensively discussed among scholars in recent years. Globalization, environmental issues and corporate scandals have sensitized people worldwide towards the degree of social responsibility displayed by companies. The question that can still not be answered satisfactorily is about the financial and economic impact of socially responsible corporate behaviour. Therefore, the purpose of this paper is to investigate whether ethical values displayed by small business executives lead to financial and economic value in Palestine. The author developed a process-oriented and outcome-oriented model which was then tested empirically. The results indicate that there is a positive relationship between ethical issues and financial values.

Keywords

اخلاقیات الأعمال، المسؤولیة الاجتماعیة للشركات، المیزة التنافسیة، خلق القیمة الاقتصادیة