Beam Journal of Economic Studies
Volume 6, Numéro 1, Pages 88-107
2022-03-15

دور الخصائص الشخصية والوظيفية في تعزيز الثقافة التنظيمية، دراسة حالة المدرسة العليا للأساتذة بالأغواط

الكاتب : بن ساحة أحلام . عبيرات مقدم .

الملخص

سعت هذه الدراسة للتعرف على دور الخصائص الشخصية والوظيفية في تعزيز الثقافة التنظيمية، وقد اعتمدت الدراسة على الخصائص التالية: (الجنس؛ العمر؛ المستوى العلمي، سنوات الأقدمية)، ومدى تأثيرها على الثقافة التنظيمية من خلال: (إدارة الإدارة؛ وإدارة المهمة؛ وإدارة العلاقات؛ وإدارة البيئة)، ولذلك تم استخدام منهجين المنهج الوصفي، والمنهج التحليلي، واقتصرت عينة الدراسة على العمال الإداريين في المدرسة العليا للأساتذة بالأغواط، حيث تم الاعتماد على الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وتم توزيعها على جميع العمال الإداريين والبالغ عددهم (130) عامل إداري، وقد تم استرجاع (100) استبانة، وبعد عملية المراجعة والفرز، تم رفض (10) استبانات لعدم اكتمال الإجابات. ومن بين أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة هو وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الثقافة التنظيمية تعزى للعمر، والمستوى التعليمي، وسنوات الأقدمية، وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات التي تهدف إلى إرساء وتدعيم منظومة القيم لدى العاملين وذلك من أجل تعزيز الثقافة التنظيمية في المدرسة العليا للأساتذة. Abstract: This study sought to identify The role of personal and job characteristics in enhancing organizational culture, the study relied on the following characteristics (gender, age, educational level, seniority years), and how they affect the organizational culture through (Administration management; task management; relationship management; environmental management). Therefore descriptive approach and an analytical approach were used. The study sample was restricted to the administrative workers in the higher school of teachers in Laghouat. Where the questionnaire was used as a data collection tool. It was distributed to all administrative workers their number is (130), questionnaires were retrieved (100). After the review process and sorting, (10) questionnaires were rejected for not completing the answers. Among the most important results of the study there are statistically significant differences in Organizational culture attributed to the age, educational level, and years of seniority. The study concluded a set of recommendations aimed to the establishment and support of the system of values among workers, so as to enhance organizational culture in the higher school of teachers.

الكلمات المفتاحية

خصائص شخصية ووظيفية، ثقافة تنظيمية، قيم تنظيمية، مدرسة عليا للأساتذة.