Revue Finance & marchés
Volume 9, Numéro 1, Pages 224-254
2022-03-21

واقع تأثير وعي الزبون بالميزة النسبية على تبنّي الدفع الإلكتروني - دراسة حالة دفع مستحقات فاتورة الكهرباء والغاز إلكترونيا

الكاتب : برحال نبهات . مدلس نجاة .

الملخص

يكتسي موضوع الدفع الإلكتروني و تبني الزبون له أهمية كبيرة،إنطلاقا من كون التحوّل نحو الخدمة الإلكترونية هو أساس مواكبة التغيّرات التي يشهدها العالم،فمن خلال هذه الورقة البحثية سنحاول التركيز على الميزة النسبية في الدفع الإلكتروني،و معرفة تأثير وعي الزبون بها على تبنّي الدفع الإلكتروني،حيث تمّ استخدام المنهج الوصفي التحليلي،و الإستعانة ببرنامجي spss نسخة23 و Amosنسخة23،و توصلت الدراسة إلى وجود علاقة وساطة جزئية بين وعي الزبون والميزة النسبية و تبني الدفع الإلكتروني. The issue of electronic payment and its adoption by the customer is of great importance, based on the fact that the shift towards electronic service is the basis for keeping pace with the changes taking place in the world. Through this research paper, we will try to focus on the comparative advantage in electronic payment, and know the impact of customer awareness of it on the adoption of electronic payment Where the descriptive-analytical approach was used, and using the programs spss version 23 and Amos version 23, the study concluded that there is .a partial mediation relationship between customer awareness, comparative advantage, and adoption of electronic payment

الكلمات المفتاحية

الوعي ; الزبون ; الميزة النسبية ; الدفع الإلكتروني