مجلة الباحث للدراسات الأكاديمية
Volume 9, Numéro 1, Pages 628-651
2022-01-31

قضايا البيئة في وسائل الإعلام الجزائرية بين الإلزامية القانونية والمعالجة الاعلامية

الكاتب : سبتي فايزة .

الملخص

مـلخـص: أضحت البيئة ومشاكلها في الوقت الحاضر إحدى أهم القضايا الحساسة بالنسبة لمختلف الدول وهذا نظرا لتفاقم الوضع البيئي واختلال توازنه نتيجة لنشاطات الإنسان المختلفة بغية تحقيق النمو الاقتصادي، الأمر الذي أدى إلى تنامي دور المنظمات البيئية وتصاعد اهتمام وسائل الإعلام بالمجال البيئي من ناحية، وسعي المبادرات الدولية لحماية البيئة عبر مجموعة من القوانين من ناحية أخرى. فهذه الدراسة تسعى لرصد المعالجة الإعلامية لمشكلات وقضايا البيئة وكيفية تعاملها مع المعلومات البيئية المقدمة بخصوصها وفق إعلام متخصص ارتبط بالإعلام البيئي في الجزائر وذلك من أجل تطوير المواقف وبناء السلوك المتصل بالبيئة، من منطلق أن كل المعلومات المتعلقة بالبيئة يستقيها الجمهور من وسائل الإعلام، و بما أن الدراسة كيفية فقد اعتمدت الباحثة على المنهج المسحي و الملاحظة العلمية كأداة لمتابعة و تشخيص المضامين الإعلامية البيئية، إذ توصلت الدراسة إلى أن حل المشكلات البيئية لا يرتبط بالإلزام القانوني فقط و إنما يشمل مدى وعي الفرد و كيفية تعامله مع البيئة، و ذلك بتعزيز الوعي لديه عبر ما تبثه وسائل الإعلام، كما توصلت الدراسة إلى بروز برامج بيئية قارة في القنوات الجزائرية. Abstract : The environment and its problems have become at the present time one of the most important sensitive issues for different countries and this is due to the aggravation of the environmental situation and its imbalance as a result of various human activities in order to achieve economic growth, which led to the growing role of environmental organizations and the rising interest of the media in the environmental field on the one hand, and the efforts of international initiatives to protect Environment via a set of laws on the other hand. This study seeks to monitor the media’s treatment of environmental problems and issues and how they deal with the environmental information presented in this regard according to a specialized media associated with environmental media in Algeria, in order to develop attitudes and build behavior related to the environment, on the basis that all information related to the environment is obtained by the public from the media, and since The study is qualitative, as the researcher relied on the survey method and scientific observation as a tool for following up and diagnosing environmental media content, as the study concluded that solving environmental problems is not related to legal obligation only, but rather includes the extent of the individual’s awareness and how to deal with the environment, by enhancing his awareness through What is broadcast by the media, the study also found the emergence of environmental programs on the Algerian channels

الكلمات المفتاحية

قضايا البيئة ; قانون الإعلام البيئي ; المعالجة الإعلامية ; الإعلام الجزائري ; التنمية المستدامة