القياس والدراسات النفسية
Volume 1, Numéro 4, Pages 25-34
2022-02-05

الانتباه المشترك لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد الناطقين

الكاتب : بن عمر نور الهدى . خروبي أحمد .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى الانتباه المشترك لدى الطفل التوحدي الناطق بمدينة غرداية، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدنا استخدام المنهج الوصفي، بحيث تكونت عينة الدراسة من (51) طفلا توحديا ناطقا اختيروا بالطريقة القصدية على مستوى مراكز وجمعيات ذوي الاحتياجات الخاصة بغرداية، كما تم تطبيق مقياس الانتباه المشترك، وبعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا، تبين وجود مستوى مرتفع لمهارة الانتباه المشترك لدى الاطفال التوحديين الناطقين، إضافة لعدم وجود فروق في مستوى مهارة الانتباه المشترك حسب سنوات التكفل. The current study aimed to reveal the level of joint attention of the verbal autistic child in the city of Ghardaia, and to achieve the objectives of the study, we adopted the descriptive approach, so that the study sample consisted of (51) verbal autistic children chosen by the intentional method at the level of centers and associations for people with special needs in Ghardaia, and the attention scale was applied. After collecting data and treating them statistically, it was found that there is a high level of joint attention skill among verbal autistic children, in addition to the absence of differences in the level of joint attention skill according to the years of support.

الكلمات المفتاحية

مهارة الانتباه المشترك-اضطراب طيف التوحد-سنوات التكفل- الطفل التوحدي الناطق. ; joint attention skill - autism spectrum disorder - years of foster care- verbal autistic child.