مجلة الدراسات الإسلامية
Volume 10, Numéro 1, Pages 354-371
2022-03-17

الهدي النّبوي في إصلاح الفرد والمجتمع من خلال مقرّر العلوم الإسلامية في مرحلة التعليم الثانوي السنة الثالثة أنموذجًا The Prophetic Guidance In Reforming The Individual And Society Through The Islamic Science Course In Secondary Education Stage, The Third Year As A Model

الكاتب : مجيدي المانع . طويطي عبد القادر .

الملخص

يعالج هذا المقال الهدي النّبوي في إصلاح الفرد والمجتمع من خلال ما تقرّر من أحاديث نبوية شريفة في مادّة العلوم الإسلامية لمرحلة التعليم الثانويِّ السنةَ الثالثةَ؛ حيث تمَّ تقسيمه إلى مجالات عديدة، ابتُدِئ بالجانب الأسري، وتوسِّط بالاقتصاد والمعاملات، واختُتم بالجانب السياسي؛ وخلُص إلى نتائج أهمّها: ثراء المادّة العلمية في مقرّر العلوم الإسلامية لمرحلة التعليم الثانوي، واعتناؤه بالجانب التحفيزي في باب العمل؛ بالحث عليه ونبذل التسول والبطالة، والإنفاق؛ بدفع أصحاب الأموال لنفع الغير كالأوقاف مثلا، وإلى توصيتين يُؤَكَّدُ فيهما على كيفية تعامل الأساتذة مع المادّة والتلاميذ؛ واعتناء الجهات الوصية بالمادّة. This article deals with the prophetic guidance in reforming the individual and society through what has been decided from honorable prophetic hadiths in Islamic sciences for the third year secondary education; It was divided into many areas, starting with the family aspect, mediating the economy and transactions, and concluding with the political aspect. He concluded with the most important results: the richness of the scientific material in the Islamic sciences course for the secondary education stage, and its attention to the motivational aspect of the work; By urging it and making begging, unemployment, and spending; By paying the owners of the money to benefit others, such as endowments, for example, and to two recommendations in which it is emphasized how professors deal with the material and students; And the care of the guardians of the material.

الكلمات المفتاحية

الهدي النبوي، إصلاح، الفرد، المجتمع، مقرّر، العلوم الإسلامية، الثالثة ثانوي. : Prophetic guidance, reform, the individual, society, course, Islamic sciences, the third secondary.