مجلة دراسات إنسانية
Volume 5, Numéro 1, Pages 124-141
2019-12-22

الجسد والجمال والمقدس في الخطاب الصوفي الإسلامي -ابن عربي نموذجا-

الكاتب : هواري حمادي .

الملخص

قد يبدوا للوهلة الأولى أن هناك تناقضا بين الجسد والمقدس في الخطاب الصوفي الإسلامي، بحكم ربط التصوف بمحاربة الجسد وقمعه، حسب منطلقه الأكبر المتمثل في الزهد والابتعاد عن مطالب الجسد بأشكالها المختلفة، لإيجاد العلاقة مع الخالق بصورها المختلفة عشقا أو اتحادا أو حلولا، لكن هي يكفي الوقوف على هذا التصور البسيط للحكم على طبيعة العلاقة بين الجسد والتصوف بأنها تمثل تناقضا وتنافرا مع المقدس في الخطاب الصوفي؟. قد تكون الإجابة على هذا السؤال بالنفي، إذا أضفنا مفهوما ثالثا لكل من الجسد والمقدس، إنه مفهوم الجمال، كيف ذلك؟ لكي نستنطق هذا السؤال حاولنا العودة إلى أحد التجارب الصوفية الرائدة في التاريخ وهي تجربة الشيخ محي الدين ابن عربي، الذي تدفعنا سيرته وأفكاره إلى إيجاد الشكل المقابل للعلاقة السالفة الذكر، ألا وهو التناغم والانسجام بين مطالب الجسد ومقتضيات المقدس. At first glance, it may seem that there is a contradiction between the body and the sacred in the Islamic mystical discourse, by virtue of linking Sufism to fighting and suppressing the body, according to its greater premise of asceticism and moving away from the demands of the body in its various forms, to find a relationship with the Creator in its various forms of love, union or solutions, but it is enough. Standing on this simple conception to judge the nature of the relationship between the body and Sufism as representing a contradiction and incongruity with the sacred in the Sufi discourse? The answer to this question may be in the negative. If we add a third concept of both the body and the sacred, it is the concept of beauty . How is that? In order to question this question, we tried to return to one of the leading Sufi experiences in history, the experience of Sheikh Muhyiddin Ibn Arabi, whose biography and ideas prompt us to find the corresponding form of the aforementioned relationship.

الكلمات المفتاحية

التصوف، التجلي، الاتحاد؛ ابن عربي.