مجلة الاقتصاد و التنمية البشرية
Volume 4, Numéro 2, Pages 93-105
2013-12-31

المناهج المعرفية الداعمة للإبداع الجامعي دراسة حالة عينة من الطلبة الجامعيين

الكاتب : خيرة شريفي .

الملخص

نسعى من خلال هذه الدراسة إلى عرض أهم المناهج المعرفية المساندة لعملية الابتكار والإبداع في الجامعات الجزائرية من وجهة نظر الطلبة الجامعيين، وقد توصلت الدراسة الميدانية إلى ضرورة استخدام الأساليب المعرفية التالية: التعليم المدمج، الإدارة بالمشاركة، إدارة المعرفة، العصف الذهني، حلقات الجودة لدعم الإبداع؛ لما لها من فوائد لتنمية الإبداع، خاصة إبداع المجموعات وتوليد الأفكار الخلاقة مع تطوير مهارات الحل الإبداعي للمشكلات. The aim of this study was to investigate cognitive styles are supported for the creative process in Algerian higher education institutions from the perspective of students belonging to the Faculty of Economic at the University of Blida and Medea, and had reached the field study to the need to use cognitive styles following: blended learning, management participation, knowledge management, brainstorming , QCs to support creativity; because of its benefits to a private development groups and creativity generate creative ideas with the development of the skills of a creative solution to problems.

الكلمات المفتاحية

الإبداع، التعليم العالي، الأساليب المعرفية )التعليم المدمج، الإدارة بالمشاركة، إدارة المعرفة، العصف الذهني، حلقات الجودة(. innovation, higher education, cognitive styles (blended learning, management participation, knowledge management, brainstorming, QCs).