مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 14, Numéro 1, Pages 208-227
2022-03-15

أثر المنهج التداولي في تعليمية اللغة العربية

الكاتب : زيرق عيدة . كادة ليلى .

الملخص

يسعى هذا المقال إلى استثمار التداولية في حقل تعليمية اللغة العربية، من خلال تحويل المعرفة اللسانية ذات الطابع العلمي المجرد إلى استراتيجيات عملية، يمكن الاستفادة منها في الميدان التعليمي لتنسجم مع احتياجات هؤلاء المتعلمين. ذلك أن الملكة اللغوية بالمنظور الحديث هي تحصيل النسق الاستعمالي الذي يوظف في سياقات تواصلية ومقامات تداولية. فقد توجه الاهتمام من الانشغال بالتراكيب اللغوية والجوانب الدلالية إلى الاهتمام بسياقات استعمال العلامات اللغوية، والعناصر المساهمة في تحديد القوى الإنجازية للتراكيب اللغوية لإثبات المعاني المقصودة في مختلف المواقف التخاطبية. وبناء على افتراض بعض اللسانيين أن عملية تعليم اللغات هي محاكاة للاكتساب الطبيعي لها، فإن التداولية تهدف إلى المساعدة في فهم الكيفية التي تستعمل بها العبارات اللغوية في الوسط التواصلي، إذ هي علم يهتم بدراسة التواصل اللغوي داخل الخطابات والبحث في طبيعة العلاقة بين الأقوال الخطابية والأفعال الاجتماعية. This article seeks to invest the interchangeability in the field of didactics of Arabic language by transforming the linguistic knowledge in its raw scientific nature to a set of practical strategies that are useful in the education field besides being homogenous with the learners’ needs. That is, the language gift by modern standards is the result of the usage patterns that is implemented in communicative contexts and interchangeable positions. This represents the results of interest having shifted from language components and semantic properties to the contexts of using linguistic signs and the elements, which determine the constructional power of language components and prove the wanted meanings in the different speech situations. Based on the hypotheses of few linguists, the process of language acquisition is a simulation for the natural acquisition of it. The interchangeability aims at simplifying the method in which the language utterances are used in the communication medium. It is the science that studies the linguistic communication in speeches and searches about the nature of relation between rhetorical sayings and social actions.

الكلمات المفتاحية

المنهج التداولي؛ التعليمية؛ اللغة العربية؛ استراتيجيات التواصل. ; Interchangeability method; Didactics; Arabic Language; Communication strategies