مجلة التميز
Volume 4, Numéro 1, Pages 09 – 18
2022-03-15

تأثير منهج تعليمي بالتمرين الاعتيادي والتعاوني في تعليم الأداء الحركي لفعالية 4×100 م بريد لدى تلاميذ مدرسة بلال الحبشي الابتدائية

الكاتب : اللامي منذر حسين محمد .

الملخص

هدفت الدراسة إلى اعداد منهج تعليمي بالتمرين الاعتيادي والتعاوني والتعرف على تأثيرها في تعليم الأداء الحركي لفعالية سباق 4×100م بريد لتلاميذ مدرسة بلال الحبشي الابتدائية. حيث تضمنت الفروض في أن هناك فروق ذات دلالة احصائية بين نتائج الاختبارين القبلي والبعدي للمجموعتين. تحدد مجتمع البحث بتلاميذ المرحلة السادسة لمدرسة بلال الحبشي / تربية المدائن لبغداد الرصافة /2 للعام الدراسي 2019- 2020 في حين اشتملت العينة على (24) تلميذاً بعد أن كان العدد (30) تلميداً تم اختيارهم عمدياً من المبتدئين في تعليم الأداء في فعالية سباق 4×100 متر بريد ضمن المرحلة الدراسية المذكورة. وبعد أن قام الباحث بالتأكد من تجانس العينة تم توزيعها عشوائياً إلى مجموعتين متساويتين وأجراء التكافؤ للمجموعتين المجموعة التجريبية الأولى التي تم تعليمها وفق التمرين الاعتيادي ، في حين استخدمت المجموعة الثانية التمرين التعاوني في تعلمها للأداء الحركي لفعالية سباق 4×100 متر بريد. استغرق تنفيذ التجربة الرئيسية للبحث خمسة أسابيع بواقع ثلاث وحدات تعليمية اسبوعية بعد الدوام. وبعد الفترة المحددة تمت اعادة الاختبار وتقييم الأداء الحركي للفعالية ، أجريت المعالجات الاحصائية باستخدام الحقيبة (SPSS) باعتماد الاختبارين (T) للعينات المستقلة والمتربطة، إذ بينت استنتاجات الدراسة تفوق المجموعة الثانية (ذات التمرين التعاوني) أفضلية على المجموعة التجريبية الأولى (ذات التمرين الاعتيادي) من حيث تعليم الأداء لفعالية سباق 4×100 متر بريد. وعليه جاءت التوصيات في ضرورة اعتماد التمرين التعاوني في تعليم التلاميذ المبتدئين للأداء الحركي لفعالية سباق 4×100 متر بريد.. The study aims to prepare an educational curriculum in the regular and cooperative exercise and learn about its effect in teaching kinetic performance for the activity of a 4x100m mail race for pupils of Bilal Al Habashib Primary School.While the assumptions included that there are statistically significant differences between the results of the pre and post tests for the two groups.The research community determined the pupils of the sixth stage of the Bilal Al Habashi School / Madain Education - Baghdad – Rusafa-2 , for the academic year 2019-2020. Where the sample included (24) pupils after the number (30) were deliberately chosen from beginners in teaching performance in the activity of a 4 x 100 meter mail race within the aforementioned school stage.After the researcher made sure of the homogeneity of the sample, it was randomly distributed to two equal groups and the equivalence measure for the first experimental taught according to the usual exercise, while the second group used the cooperative exercise in learning the kinetic performance of activity of the 4 x 100 meters mail race .. The implementation of the main experiment took five weeks, with three educational units per week, after school and after the specified period , the test was repeated and the kinetic performance was evaluated of the activity, the processing depended(SPSS) , adopting(T)tests for the independent and connected samples, the study conclusions demonstrated the second group superiority( of the cooperative exercise) on the first experimental group( of the usual exercise) regarding learning of mail race 100x4 activity performance, thus the recommendations focus on the necessity of depending cooperative exercise in teaching the beginner pupils related with kinetic performance of 100X4 meters mail race.

الكلمات المفتاحية

المنهج التعليمي - الأداء الحركي - فعالية 4×100 م