مجلة الصدى الدراسات القانونية والسياسية
Volume 3, Numéro 2, Pages 1-42
2021-06-19

حماية المستهلك الإلكتروني وفق نظام التجارة الالكترونية السعودي "دراسة تحليلية"

الكاتب : عبد العزيز فتحي العلواني .

الملخص

في ظل الاقبال الكبير من افراد المجتمع على قضاء الحاجيات عبر مواقع الانترنت والتطبيقات الرقمية كان لابد من الوقوف على مدى توافر الحماية للمستهلك الالكتروني في ظل ظروف التعاقد غير التقليدية، حيث من الأهمية بمكان تحديد ضوابط هذا التعاقد بداية من الإعلان الالكتروني وطبيعته القانونية ونهاية بأبرام العقد الالكتروني كل ذلك حماية للطرف الضعيف في هذا التعاقد، حيث يشكل الإعلان الالكتروني الخطوة الأولى الجاذبة للمستهلك والذي يجب أن يتمتع بكل المصداقية والوضوح، وكذلك الامر أثناء إتمام التعاقد من ناحية اعلام المستهلك مع من يتعامل واعلامه بالمنتج أو بالخدمة التي ستقدم له واعلامه بحقه في العدول عن التعاقد أو بسياسة الاستبدال أو الاسترجاع، وتتجلى أيضاً حماية المستهلك في أهمية مكافحة الشروط التعسفية التي بالإمكان ان تتضمنها العقود الالكترونية من قبل موفر المنتج أو الخدمة مستغلين حاجة المستهلك وعدم خبرته في التعامل العالم الافتراضي، كما تمتد هذه الحماية الى حماية بيانات المستهلك الالكتروني عند التعاقد. Due to the massive demand for online shopping and digital applications by the community members, it was necessary to analyze and study the extent of protection that online consumers can have under the conditions of non-traditional contracts. Therefore, it is essential to decide and write-up the terms and conditions of this non-traditional contract starting with electronic advertising and its legal nature and ending with signing the electronic contract. Doing this will protect the weak party in this contract as electronic advertising is considered the first thing that attracts the consumers; thus, advertising has to be accurate and precise to meet the two parties' needs. The same applies to the contract's completion in informing the consumers of the trader's details, the product, and the service provided to them. Also, informing them of their right to withdraw from the contract and their right to replace or return the product. It is also vital to protect the online consumers from the arbitrary conditions included in the contract by the traders and the service providers who take advantage of the consumers' lack of knowledge in dealing with the virtual world. It will also protect the consumers' online data upon signing the contract.

الكلمات المفتاحية

المستهلك الالكتروني، التعاقد الالكتروني، الإعلان الالكتروني، الشروط التعسفية. Online consumers - electronic contract – electronic advertisement – arbitrary conditions