مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 18, Numéro 1, Pages 275-288
2022-03-03

مظاهر تكريس الشفافية المالية في تسيير المؤسسات الإعلامية

الكاتب : موساوي عبدالحليم .

الملخص

يرتبط مبدأ الشفافية الماليـــــــة بالممارسة الإعلاميـــــــة ارتباطا وثيقا، بل يعد هذا المبدأ أحد أهم القيود المفروضة على حرية الإعلام، لأن من حق المواطن معرفة مصادر تمويل المؤسسات الإعلامية سواء عن طريق الإشهار أو غيره، فضلا على أن هذا التمويل يجب أن يخضع لرقابة من الهيئات المخول لها ضبط النشاط الإعلامي، ضمانا لحق المواطن في تلقي معلومة بعيدة عن الإغراءات والضغوطات، ما يعني أن هذا المبدأ قبل أن يكون حاميا للحرية للإعلامية هو ضمان للمواطن في نيل حقه من إعلام سليم. وسنحاول خلال هذه الدراسة الإشارة إلى الآليات المقررة لتكريس مظاهر هذه الشفافية في تسيير المؤسسات الإعلامية، سيما وأن الثابت على الصعيد العملي هو تأثر وسائل الإعلام بمن يسيطر عليها سواء كان مالكا لها أو من يقوم بتمويلها بصيغة دعم أو إشهار، الأمر الذي من شأنه التشويش على مصداقية وموضوعية المادة الإعلامية المقدمة، أي أن سيطرة المال على المؤسسات الإعلامية يحولها من وسائل مؤثرة أي مستقلة إلى وسائل متأثرة أي تابعة. Abstract: The principle of transparency is closely related to media practice. Indeed, this principle is one of the most important restrictions imposed on freedom of the media, because the citizen has the right to know the funding sources of media institutions, be it through advertising or otherwise. Additionally, this funding must be subject to scrutiny by the bodies authorized to control Media activity, in order to guarantee the citizen's right to receive information away from bias and pressures, which means that this principle, before is both a protector of media freedom, and a guarantee for the citizen to obtain his right to truthful media. In this study, we will attempt to refer to the mechanisms devoted to establish aspects of this transparency in the management of media institutions. Practically, the influence of the media on those who control them is an established truth, whether they own or finance them in the form of support or advertising. This would disturb the credibility and the objectivity of the presented media material. In other words, the control of money over media institutions transforms the media sector from influential and independent, to influenced or affiliated.

الكلمات المفتاحية

الشفافية المالية، المؤسسات الإعلامية، المادة الإعلامية، الإشهار، الحق في الإعلام. . ; : financial transparency, media institutions, media material, publicity, the right to information.