مجلة النص
Volume 9, Numéro 1, Pages 308-327
2022-03-04

اقتراح آليات دمج المصاب باضطراب طيف التوحد في المدرسة العادية من خلال موائمة التجارب الدولية مع التشريعات الجزائرية

الكاتب : بوطويل خديجة .

الملخص

قامت الجزائر ببذل الكثير من الجهود لضمان دمج ذوي الاحتياجات الخاصة في الوسط المدرسي، لكن خصوصية اضطراب طيف التوحد من حيث الأعراض ومسار التطور، حالت دون تحقيق ذلك بالشكل المرجو له. يقدم هذا المقال، مقترحا لآلية عملية لتصنيف المصابين حسب مستوى شدة الاضطراب لديهم، من أجل استفادتهم لاحقا بإحدى صيغ الدمج المدرسي المتاحة. إضافة إلى مجموعة من المقترحات المستفادة من بعض التجارب الدولية الناجحة. Algeria has made a great deal of efforts to ensure that people with special needs are integrated into the school environment, but the specific nature of the autism spectrum disorder in terms of symptoms and course of development has prevented this from being achieved as intended. This scientific paper presents a proposal for a practical mechanism to classify these pupils by their level of disorders, with a view to later benefiting from one of the available forms of school integration. In addition, a series of proposals learned from some successful international experiences.

الكلمات المفتاحية

اضطراب طيف التوحد ; الدمج المدرسي ; تمدرس ذوي التوحد ; Autism spectrum disorder ; school integration ; autistic education