مجلة النص
Volume 9, Numéro 1, Pages 226-238
2022-03-04

الواقع المجتمعي للطفل التوحدي -رؤية الأسرة لطفلها التوحدي ودلالات خطابها-

الكاتب : لبعير بلعباس . سهالي محمد .

الملخص

نحاول من خلال هذه الدراسة مقاربة موضوع التوحد سوسيولوجيا بالتركيز على المحيط الأسري للطفل التوحدي،إذ نعتقد أنه لا يقل أهمية عنه كفاعل أساسي يدخل ضمن أي إستراتيجية تهدف إلى التكفل به وضمان استمرارية تحسين مهاراته وقدراته.حاولنا في هذه الدراسة الكيفية من خلال منهج السيرة الحياتية،إعادة تشكيل خطاب المبحوث على شكل نص سيرة حياتي وفق ما تقتضيه أهداف البحث للإجابة على التساؤلين التاليين: - كيف يمكن لنص السيرة الحياتية استنطاق الواقع الاجتماعي الذي يعيشه الطفل التوحدي؟ - ما هي المعاني والدلالات التي يحملها خطاب الأسرة عن المصاب بالتوحد؟ لنستنتج في نهاية البحث أن واقع الطفل التوحدي هو واقع معقد ومحمل بالضغوطات، والصورة التي يحملها المجتمع عن الطفل التوحدي هي امتداد للصورة التي تشكلها وتحملها أسرة التوحدي عنه. Through this research paper we will try to make a comparative study of the autism topic from sociological point of view, by focusing on the family environment of the child affected by autism, which has no less importance than the autistic himself, as a basic actor included within any strategy aiming to take care or ensure the continuous improvement of his skills and capabilities. In this comparative study I have relied upon, by reforming the discourse of the subject under study according to requirements of the research objectives, and answer two main questions which frame this study as follows: - How can the text of the biography help in investigating the social reality of the autistic? - What are the meanings and connotations borne by the family discourse about the person infected by autism? I conclude that the reality of the autistic child is a complex reality charged with pressures, the image formed by the society about the autistic child is an extension of the image formed and borne by the family of the autistic person about this latter.

الكلمات المفتاحية

السيرة الحياتية ; الت ; حد ; ال ; اقع الاجتماعي ; التأهيل الاجاتماعي