افاق للعلوم
Volume 7, Numéro 2, Pages 323-332
2022-03-01

تنمية التذوق الأدبي عند الطفل في ظل الثقافة الرقمية

الكاتب : دومان غنية .

الملخص

تسعى هذه الدراسة إلى الوقوف على عناصر ثقافية جديدة بدأت تسري في كيان المجتمع دون أن يعي كثيرون ممن لهم علاقة مباشرة بثقافة الطفل وأدبه بأهمية ما يحدث عند دخول أطفالنا لشبكة الانترنيت دون أرضية معرفية وثقافية ودينية يقفون عليها تحميهم مما يصل إليهم من أفكار ومعلومات قد تكون خاطئة أو منافية لأذواقنا وعاداتنا وتقاليدنا وديننا، وخاصة المندسة ضمن أدب الطفل التفاعلي، هذا الأدب الجديد الذي يجب اخضاعه الى تحليل نقدي معمق قصد قياس الحاجات المتضمنة فيه واستخراجها، وتصنيف المواقف وأشكال السلوك المختلفة مما يسهل وضع معايير لتقييمه وضبطه.This study aims to identify the new cultural elements that have begun to enter into the entity of society; without realizing the importance of what happens, by those who have a direct relationship with the child’s culture and literature, especially when our children enter the Internet without a knowledge, cultural and religious ground on which they depend, and which can protect them from ideas and information that may be wrong or contrary to our tastes, customs, traditions and religion, specifically those that are embedded in interactive children's literature. This new literature, which must be subject to an in-depth critical analysis, in order to measure and extract the needs contained therein. Moreover,attitudes and different forms of behavior must be also categorized, which facilitates the development of criteria for their evaluation and control.

الكلمات المفتاحية

 الثقافة الرقمية.  الأدب التفاعلي.  الأنترنيت.  التذوق الأدبي،.الابداع ;  digital culture  interactive literature  Internet  literary taste  creativity