مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 8, Numéro 3, Pages 41-52
2021-12-31

منطلقات ثقافة إدارة الوقت في الفكر الدولي والمحلي(الصين،الياباننالجزائر انموذجا)

الكاتب : ملياني أفراح . شرفة إلياس .

الملخص

إدارة الوقت من محصلات الثقافة المجتمعية من هنا تبرز أهمية هذه الورقة البحثية في التعرف على ثقافة إدارة الوقت في المجتمعات وتأثيرها في الفكر المؤسساتي، ونهدف إلى إجراء مقارنة بينها وبين المؤسسات الجزائرية خاصة وأن بوادر السوق تشير إلى اتفاقيات مستقبلية مع الشريك الصيني وكذلك للانتشار الواسع الذي عرفته فلسفة كايزن اليابانية في إدارة العمليات التنظيمية. ومن أهم النتائج المتوصل إليها أن ثقافة المؤسسات الصينية واليابانية لا تتماثل وثقافة التسيير في الجزائر فالأولى مشبعة بحسن التنسيق والقدرة على تحديد الأولويات والجودة في التخطيط الآني وروح العمل الجماعي مع نبذ القيادة الفردية وإدارة جيدة للمعرفة بإستغلال ثقافتها المجتمعية وتطويرها، أما إدارة الوقت في الجزائر فهي بعيدة عن أساليب المعرفة الإدارية بالوقت فيحكمها التخطيط الترقيعي والفردانية في إتخاذ القرار ونقص التفويض والهيكل البيروقراطي السالب للطاقات والهادر للوقت وهي قيم ثقافية لا تدعم التنمية والمنافسة والشراكة الأجنبية الملخص بالإنجليزية: Time management is one of the outcomes of societal culture. Hence, the importance of this research paper in identifying the culture of time management in societies and its impact on institutional thought, and we aim to make a comparison between it and the Algerian institutions, especially since the market signs indicate future agreements with the Chinese partner as well as for the wide spread that I knew him the Japanese Kaizen philosophy in managing organizational operations, and among the most important findings is that the culture of Chinese and Japanese institutions is not the same and the culture of management in Algeria, the first is imbued with good coordination, the ability to set priorities, quality in immediate planning and the spirit of teamwork while discarding individual leadership and good management of knowledge by exploiting its community culture And its development, as for time management in Algeria, it is far from the methods of management knowledge of time, which is governed by patchwork planning, individualism in decision-making, lack of authorization, and the negative bureaucratic structure of energies and wasting time, which are cultural values that do not support development, competition and foreign partnership

الكلمات المفتاحية

الوقت، إدارة الوقت، الثقافة ، الثقافة التنظيمية، الفكر.