مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 7, Numéro 1, Pages 1151-1162
2022-03-01

تحديات تطبيق التسويق الاجتماعي في تعزيز القيم البيئية بالمجتمع الجزائري

الكاتب : حجار خرفان خيرالدين . بوخبزة نبيلة .

الملخص

تحاول الدراسة الكشف عن أهم التحديات والصعوبات التي تواجه تطبيق آليات حملات التسويق الاجتماعي كأبرز المداخل التي يمكن من خلالها التأثير في القيم البيئية لدى الأفراد والتحكم في توجهاته نحو المحافظة على البيئة، بحيث تقوم الجمعيات والمؤسسات الحكومية بالجزائر برسم مجموعة من الخطط لاستقطاب أكبر تفاعل للجمهور المستهدف من خلال حملات يقوم بها أفراد ذوو مهارات متخصصة في التواصل والقدرة على التأثير والاقناع. وتهدف الدراسة إلى إبراز متطلبات نجاح حملات التسويق الاجتماعي على المستوى المؤسساتي في تعزيز القيم البيئية لدى الأفراد، وتوصلت الدراسة من خلال تحليل العديد من الدراسات ذات العلاقة بالموضوع إلى أن ضمان التحكم الجيد في تطبيق آليات التسويق الاجتماعي يستوجب على مختلف الفاعلين والناشطين في المجال البيئي الفهم الجيد لطبيعة التحولات التي تعرفها البينة الاجتماعية والثقافية، وتسطير استراتيجية واضحة وشاملة ترتكز على المنظور العلمي وفق متطلبات نجاح حملات التسويق الاجتماعي وتستهدف كافة العناصر المؤثرة في عملية تعزيز القيم البيئية. The study attempts to reveal the most important challenges and difficulties facing the application of social marketing campaigns mechanisms, as the most prominent entrances through which it is possible to influence the environmental values of individuals and control their tendencies towards preserving the environment, so that the governmental associations and institutions in Algeria draw a set of plans to attract the largest interaction of the target audience from Through campaigns conducted by individuals with specialized skills in communication and the ability to influence and persuade. The study aims to highlight the requirements for the success of social marketing campaigns at the institutional level in promoting environmental values among individuals. The study, through the analysis of several studies related to the topic, concluded that ensuring good control over the application of social marketing mechanisms requires the various actors and activists in the environmental field to have a good understanding. Due to the nature of the transformations defined by the social and cultural evidence, and the formulation of a clear and comprehensive strategy based on the scientific perspective in accordance with the requirements of the success of social marketing campaigns and targeting all the factors affecting the process of promoting environmental values.

الكلمات المفتاحية

التسويق الاجتماعي ; القيم البيئية ; التحديات ; التسويق الاجتماعي ; القيم البيئية ; التحديات