Traduction et Langues
Volume 20, Numéro 2, Pages 65-75
2021-12-31

Why Did Everything Go Wrong? Some Notes On Hispano-algerian Diplomatic Misunderstanding From A Study Of A Letter Of Beylerbeyi Hasan Pasha (1545-51)

Authors : Caprioli Francesco .

Abstract

This article focuses on the first half of the sixteenth century and aims to explore the evolution of Spanish diplomatic negotiations with the city of Algiers in order to find out why these inter-policy contacts did not achieve the purposes hoped for by the government of the Spanish Monarchy. For that reason, after defining the diplomatic model deployed to negotiate with the Algerians and its goals, I shall explore how the Spanish Monarchy regarded the governors of Algiers by studying a letter that beylerbeyi Hasan Pasha sent to the Genoese Admiral Andrea Doria in the summer of 1548. This letter, which is conserved in the Archivo General de Simancas, present us with a great opportunity to note that the socio-political consideration granted by the Spaniards to their North African interlocutors had considerable influence on the results of several diplomatic missions conducted in Algiers. يركز هذا المقال على دراسة تطور المفاوضات الدبلوماسية الإسبانية مع مدينة الجزائر ضمن النصف الأول من القرن السادس عشر، ويهدف أيضا إلى معرفة أسباب عدم الوصول لتحقيق الإتصالات و العلاقات ضمن سياسة مشتركة التي كانت تأملها حكومة المملكة الإسبانية. من أجل هذا سنتطرق لدراسة و تعريف النموذج الدبلوماسي المنتشر آنذاك للتفاوض مع الجزائريين. كما سنحدد أهدافه من خلال عرض نظرة نظام المملكة الإسبانية لحكام مدينة الجزائر من خلال وثيقة محفوظة في الأرشيف العام بسيمانكاس، و هي عبارة عن رسالة بعثها الحاكم حسن باشا إلى أندريا دوريا صائفة 1548. تعرض هذه الرسالة الإعتبارات الإجتماعية و السياسية التي عرضها الإسبان من أجل التفاوض مع من تحاوروا معهم من شمال إفريقيا و التي كانت لها تأثير جلي على نتائج العديد من البعثات الدبلوماسية التي أجريت في مدينة الجزائر.

Keywords

Early Modern Diplomacy ; Translation ; Knowledge ; Mediterranean ; Ottoman Algiers ; Spanish Monarchy ; البحر الأبيض المتوسط ; الترجمة ; الجزائر العثمانية ; المملكة الإسبانية ; المعرفة ; الدبلوماسية الحديثة