مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Volume 4, Numéro 2, Pages 486-505
2021-12-31

تشتت الانتباه وعـلاقتـه بـصعـوبـــات تعلــم الـرياضيــات لــدى تـلاميــذ السنـة الثـالثــة ابتـدائــي. Distraction Of Attention And Its Relationship To Mathematics Learning Difficulties Among Third Year Elementary School Students

الكاتب : لعريبي نورية . عمران أمة الله .

الملخص

ملخص: يعتبر موضوع تشتت الانتباه وعلاقته بصعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي من أهم المواضيع الجديرة بالدراسة من قبل المختصين الأرطوفونيين وذلك للبحث عن أسباب النجاح أو الفشل المتعلقة بهذا النشاط، وتركيز الاهتمام بفئة التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في محاولة مساعدتهم في حل مشكلاتهم والكشف عن أسباب هذه الصعوبات مع إبراز الاضطراب كونه يشكل صعوبات تلاميذ الابتدائي وعلى تحصيلهم الدراسي وباعتبار أن الانتباه من القرارات الأساسية في العمليات المعرفية والتي بها يستطيع التلاميذ القيام بعدة مهارات . ومن خلال هذا البحث توصلنا من خلال تطبيق الاختبارات أن التلاميذ الذين يواجهون صعوبة في الرياضيات يعانون من تشتت في الانتباه. Abstract: The topic of distraction and its relationship to the difficulties of learning mathematics among the third year primary pupils is considered one of the most important topics worthy of study by the Artificialness’ in order to search for the reasons for success or failure related to this activity, and focus attention on the category of students with learning difficulties in trying to help them solve their problems and reveal the causes of these The difficulties with highlighting the disorder, as it constitutes the difficulties of the primary students and their academic achievement, and considering that attention is one of the basic decisions in cognitive processes in which students can perform several skills. Through this research, we reached, through the application of tests that students who face difficulty in mathematics suffer from distraction.

الكلمات المفتاحية

تشتت الانتباه؛ ; الرياضيات ; صعوبات التعلم ; لعمليات المعرفية ; التحصيل الدراسي ; attention distraction ; mathematics ; learning difficulties ; academic ; Cognitive processes ; achievement.