مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Volume 4, Numéro 2, Pages 70-85
2021-12-31

إستخدام الفيسبوك لدى المراهقين وعلاقته بالعنف في الوسط المدرسي دراسة على عينة من تلاميذ ثانوية الدريعة – سوق اهراس-

الكاتب : ذيب محمد .

الملخص

: تهدف الورقة البحثية للكشف عن دورالفيسبوك ومساهمته في نشرالعنف داخل الوسط المدرسي، وتأثّر الطفل (التلميذ) بتلك المضامين والمحتويات التي تبث عبر الصفحات الفايسبوكية أو المنشورات، كتأثّره بشخصيات وأبطال أفلام الأكشن وأفلام الرعب والإثارة، وكذا الرسوم المتحركة التي تبثّ رسائل وتحمل محتويات العنف بأنواعه، وكذلك تأثّرالتلاميذ بهذه المضامين، ومحاولة تجسيدها وتقليدها في المدرسة، عبر الدردشات والتعليقات والإنضمام للمجموعات التي تبث وتنشر أساليب العنف بكل أنواعه. وفي هذا السياق سنتطرق في دراستنا للجزء النظري من مفاهيم الدراسة والدراسات السابقة والنظريات المفسرة للدراسة، وذلك بإتباع المنهج الوصفي، وإستعمال الإستبيان كأداة لجمع البيانات، تم توزيعه على عينة قوامها (41) تلميذ، مستخدما برنامج spss في تحليل ومعالجة البيانات، وخلصت الدراسة الى النتائج التالية أهمها: - أن إستخدام الفيسبوك من طرف التلاميذ المراهقين له أثر ومساهمة في إنتشار العنف اللفظي في الوسط المدرسي وذلك بمتوسط حسابي (3.6797). - أن إستخدام الفيسبوك من طرف التلاميذ المراهقين له أثر ومساهمة في إنتشار العنف الجسدي في الوسط المدرسي وذلك بمتوسط حسابي (3.7917). This research paper aims at revealing the role and contribution of the Social media sites "Facebook" to the spread of violence within the school environment. It also studies how the child is affected by the contents that are transmitted through Facebook pages or publications such as characters and heroes of movies, horror and action movies, as well as animations that broadcast messages bearing violence as well as through chats and comments. This is what increases instances of anger and violence in the school environment and worsens the situation. In the theoretical part of this study, we trace previous conceptual studies and theories that explain this phenomenon. In this study, we followed the descriptive approach and we used the questionnaire as a tool to collect data. It was distributed to a sample of (41) students, The SPSS program was used to analyze and process the data, and the study yielded the following main results:  The use of Facebook by teenage students has an impact and a contribution to the spread of verbal violence in the school environment, with an average of (3.6797).  That the use of Facebook by teenage students has an impact and a contribution to the prevalence of physical violence in the school community, with an average of (3.7917).

الكلمات المفتاحية

مراهقين؛ فيسبوك؛ عنف؛ وسط مدرسي.