دفاتر المخبر
Volume 16, Numéro 2, Pages 65-80
2021-12-31

دور إدارة الجودة الشاملة في تحقيق أهداف المؤسسة

الكاتب : مراد حنان .

الملخص

نظرا للتطور المستمر والمتسارع الذي يعرفه العالم اليوم وخاصة في مجال المعرفة، أصبح من الضروري على المسيرين للمؤسسات في المجتمع العمل من اجل تطوير الاستراتيجيات والآليات المعمول بها، والاهتمام بأداء العاملين وما ينعكس عنه من رفع مستوى الكفاءة، قصد تحقيق أهداف مؤسساتهم من خلال تطبيق إدارة الجودة الشاملة التي تضمن مجموعة من الخصائص المتعلقة بالمنتج أو الخدمة بهدف إرضاء العملاء، مما يضمن تحقيق الأهداف والتحسين المستمر للعمل. In view of the continuous and rapid development that the world knows today, especially in the field of knowledge, it has become imperative for managers of institutions in society to work to develop strategies and mechanisms in place, and to pay attention to the performance of employees and what it reflects in raising the level of efficiency, in order to achieve the objectives of their institutions through the application of quality management Comprehensive that includes a set of characteristics related to the product or service in order to satisfy customers, which ensures the achievement of goals and the continuous improvement of the work

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: إدارة الجودة ; إدارة الجودة الشاملة ; المؤسسة ; أهداف المؤسسة. Key words: quality management ; total quality management ; the institution ; the objectives of the institution .