مجلة الاستاذ الباحث للدراسات القانونية والسياسية
Volume 6, Numéro 3, Pages 616-634
2022-01-25

الحماية الجنائية من الإعلان التجاري المضلل

الكاتب : بلحاج بلخير . لعيدي عبد القادر .

الملخص

أدى التقدم العلمي والتقني إلى إنتشار المعملات التجارية عبر الأنترنت، ولا يخفى على أحد أن وسائل الإتصال الحديثة - ومنها الأنترنت – قد قدمت لناشري الإعلانات والمعلن إليهم إعلانا إلكترونيا يفوق بكثير ميدان الإعلان التقليدي، وبذلك أصبح معه الإعلان مصدرا لخطورة حقيقية على توجيه إرادة المستهلك وذلك لظهور إعلانات تجارية مظللة أو كاذبة تؤثر في سلوك المستهلك وقراره في الإقبال على التعاقد على سلع وخدمات لا تلبي طموحه لذلك إشترط فيه أن يكون واضحا وشفافا وأن لا يجعل المستهلك ضحية له، ومن هنا برزت أهمية حماية المستهلك في نطاق الإعلان. Scientific and technical advances have led to the spread of commercial transactions over the Internet, and it is no secret that modern means of communication - including the Internet - have provided advertisers of electronic advertisements and their recipients with a new framework. digital technology far surpassing the realm of traditional advertising. Thus, advertising has become a source of real danger to direct the will of the consumer, due to the emergence of fraudulent commercial advertisements affecting the behavior of the consumer and his decision to agree to enter into contracts for goods and services not responding not to his ambitions. This new situation requires consumer protection with clear and transparent regulations.

الكلمات المفتاحية

المستهلك الإعلان التجاري الإعلان الخادع الحماية الجنائية الأنترنت