المجلة الجزائرية التربية والصحة النفسية
Volume 15, Numéro 3, Pages 8-32
2021-12-31

مدى توافر الكفايات الأساسية لدى معلمات رياض الأطفال في سلطنة عمان

الكاتب : الدكتورة جوخة بنت محمد الصوافية .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة معلمات رياض الأطفال للكفايات التعليمية، ومعرفة الفروق في درجة توافر الكفايات التعليمية لدى المعلمات تبعا للمتغيرات (المؤهل الدراسي، سنوات الخبرة، الدورات التدريبية)، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي ، وتم تطبيق بطاقة الملاحظة - من تصميم الباحثة-، حيث تم تطبيق بطاقة الملاحظة على عينة قوامها (120) معلمة، توصلت الدراسة إلى أن المعلمات يمارسن كفايات (التخطيط، التقويم، تنفيذ الموقف التعليمي، إدارة الصف والتفاعل مع الأطفال، استخدام الوسائل التعليمية) بدرجة (متوسطة)، بينما يمارسن كفايات (تنظيم البيئة التعليمية، والكفايات الشخصية) بدرجة (عالية)، كما أن النتائج أوضحت أن درجة توافر الكفايات التعليمية لدى المعلمات في جميع المجالات تختلف باختلاف المؤهل الدراسي لصالح مؤهل بكالوريوس رياض أطفال، ودرجة توافر الكفايات التعليمية لدى المعلمات في جميع المجالات لا تختلف باختلاف عدد سنوات الخبرة ، كما أن درجة توافر الكفايات التعليمية لدى المعلمات في ستة مجالات تختلف باختلاف عدد الدورات التدريبية لصالح المعلمات الحاصلات على دورة واحدة وأكثر من دورة، باستثناء مجال (تنظيم البيئة التعليمية) فقد ظهر أنه لا يختلف باختلاف عدد الدورات التدريبية. Abstract The study aims at identifying the degree of practicing the educational competencies among kindergarten teachers and to test whether there are differences in the availability of these competencies are affected with the variables (academic qualification, experience, training courses).The researcher used descriptive approach and used tool wase applied: A note card. The observation card was applied to a sample of (120) teachers. The study found the following results: -The teachers practice the competencies (planning, evaluation, the educational performance, classroom management and interaction with children, use of teaching aids) within (medium) degree while practicing competencies (organizing the educational environment and personal competencies) with a high degree. - the degree of availability of competencies among teachers in all fields varies according to the qualification of the teacher in favor of Bachelor degree. -The degree of availability of competencies does not vary according to experience. - The degree of availability of competencies in six fields, vary according to training courses except the field (educational environment) that does not vary accordingly. -There are statistically significant differences in the availability of the competencies due to the academic qualification with experience.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الكفايات – معلمات رياض الأطفال-سلطنة عمان. ; Key words: Competencies - Kindergarten teachers - Sultanate of Oman