المعيار
Volume 12, Numéro 2, Pages 1217-1229
2022-01-11

إجراءات التسويق الداخلي وأثرها في تعزيز الولاءالتنظيمي للعاملين في بنك السلام الجزائر

الكاتب : عبد الحميد فضيلة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة للتعرف على إجراءات التسويق الداخلي كتوجه نحو العاملين داخل المنظمة الخدمية باعتبارهم عنصر فعال لخدمة الزبائن، وعلى هذا هم بحاجة إلى أن يشعروا بالانتماء للعمل كفريق واحد ومشترك لتحقيق الأهداف المرجوة، هذا ما يدعوا للحصول على عاملين موالين للمنظمة ويصعب التخلي عنها، ولتوضيح العلاقة بين متغيري الدراسة فقد سعى الباحثان للمطابقة بين المتغيرين باستخدام استمارة الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات من الأفراد العاملين في بنك السلام، وتم تحليل النتائج ببرنامج SPSS وقد قدمت الدراسة بإحاطة مجموعة من الفرضيات لحل مشكلة الدراسة والتي أكدت نتائجها لوجود أثر وعلاقة بين إجراءات التسويق الداخلي و ولاء العاملين في بنك السلام. This study aims at identifying internal marketing procedures as a trend toward employees within the service organization as an effective Customer service element, and therefore need to feel involved as a team and as a partner to achieve the desired goals, which is why they are called to get workers supporting the organization and are difficult to abandon. To illustrate the relationship between the two study variables, the researchers sought to match the two variables by using the questionnaire form as a main tool for collecting data from the individuals working in the salam Bank. The results were analyzed by SPSS and the study was presented with a set of hypotheses to resolve the study problem, the results of which confirmed the impact and relationship between the internal marketing procedures and the loyalty of the salam Bankel salem

الكلمات المفتاحية

إجراءات التسويق الداخلي الولاء التحفيز ثقافة الخدمة التدريب ;  Internal marketing procedures  loyalty Motivational training