مجلة العلوم الإسلامية والحضارة
Volume 7, Numéro 1, Pages 641-654
2022-01-25

Compatibility Between The Prophet’s Questioning Strategies And Modern Teaching Methods التوافق بين استراتيجيات التساؤل النبوي وأساليب التدريس الحديثة

Authors : Gasmi Mustapha .

Abstract

Abstract The methodology of teaching is considered one of the most important pillars in the educational process. The importance of educational methods is derived from the fact that the content of any curriculum cannot be learned efficiently unless it is presented in a specific way. As for the Prophet, Muhammad peace of Allah be upon Him, used various methods such as using body language, telling stories, drawing simple illustrations, asking questions for creating a suitable educational atmosphere. The main objective behind the present paper is to survey the main teaching methods followed by the Prophet, Muhammad, peace of Allah be upon him, focusing on the question-answer method, and see to what extent it is compatible with the modern methods of teaching. As a research tool, a variety of The Prophet’s hadiths were analyzed, focusing mainly on the Hadith about charity. تعتبر منهجية التدريس من أهم ركائز العملية التعليمية. تنبع أهمية الأساليب التعليمية من حقيقة أن محتوى أي منهج لا يمكن تعلمه بكفاءة ما لم يتم تقديمه بطريقة معينة. أما النبي محمد صلى الله عليه وسلم فقد استخدم أساليب مختلفة مثل لغة الجسد ورواية القصص ورسم الرسوم التوضيحية البسيطة وطرح الأسئلة لخلق جو تعليمي مناسب. الهدف الرئيسي من هذه الورقة هو التعرف على طرق التدريس الرئيسية التي اتبعها النبي محمد صلى الله عليه وسلم ، والتركيز على منهج السؤال والجواب ، ومعرفة مدى توافقها مع الأساليب الحديثة في التدريس. . كأداة بحث ، تم تحليل مجموعة متنوعة من الأحاديث النبوية ، مع التركيز بشكل أساسي على الحديث عن الصدقة.

Keywords

Hadith ; Teaching Methods ; Prophet Muhammad's Teaching Strategies ; Question-answer Teaching Strategy