اللّغة العربية
Volume 23, Numéro 4, Pages 227-238
2021-12-31

النقد الثقافي والمناهج النّصانيّة

الكاتب : لرجاني خديجة أسماء .

الملخص

يعدّ النّقد الثقافي من أهم الظواهر الأدبيّة التّي رافقت ما بعد الحداثة في مجال الأدب والنقد، وقد جاء كرد فعل على المناهج النّصانيّة ( البنيوية، السيميائية، التفكيكية، نظرية القراءة–جماليّة التلقي ....الخ). على هذا الأساس، النّقد الثقافيّ يبدأ من النّقد الأدبيّ، ولكنه يتجاوزه إلى الكشف عمّا لا يكشفه النقد الأدبي، أي إنّه يتجاوز ظاهر اللّغة إلى ما هو مضمر فيها، فسلوكاتنا تمثل انعكاسا لأنساق ثقافية مضمرة كان للغة وخطاباتها الأثر الفعّال في غرسها فينا، وهي التّي تتمظهر في أفعالنا الاجتماعيّة أو الحياتيّة. والنقد الثقافي مشروع نقدي غربي، يعدّ الغذامي أحد أبرز أقطابه في الثقافة العربية. نروم من خلال هذه المقالة تتبع سيرورة النّقد الثقافيّ في خطابنا النقديّ المعاصر وعلاقته بالمناهج النّصانيّة. Cultural criticism is one of the most important literary phenomena that accompanied postmodernism in the field of literature and criticism. It came as a response to the textual methods (structuralism, semiotics, deconstruction, reading theory, aesthetic reception, etc.). On this basis, cultural criticism begins with literary criticism, but it transcends it to reveal what literary criticism does not reveal, that is, it transcends the appearance of the language to what is embodied in it. Our styles represent a reflection of the cultural forms in which the language and speeches had an effective effect in instilling in us, In our social or life actions. Cultural criticism is a Western monetary project. Al-Nizami is one of the most prominent in the Arab culture. In this article, we trace the process of cultural criticism in our contemporary critical discourse and its relation to the scriptural curriculum.

الكلمات المفتاحية

النقد الثقافي؛ المناهج النّصانيّة؛ النّقد الأدبيّ؛ الغذامي؛ ما بعد الحداثة. ; Cultural critique; theological curriculum; literary criticism; nutrition; postmodernism.