مجلة المجتمع والرياضة
Volume 5, Numéro 1, Pages 370-379
2022-02-02

الحماية الاجتماعية والاعلامية للمستهلك

الكاتب : عريق لطيفة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة التي هي بعنوان الحماية الاجتماعية والإعلامية للمستهلك إلى محاولة التعرف عن طرق وسبل حماية المستهلك من الناحية الاجتماعية والإعلامية، فتم التطرق إلى كل من ماهية وحماية المستهلك، ثم أنواع وحقوق المستهلك، فحماية المستهلك في التشريع الجزائري، وأخيرا طرق الحماية الاجتماعية والإعلامية للمستهلك. وقد تبين أن حماية المستهلك هي في حد ذاتها حماية للمجتمع، وتتمثل الحماية الاجتماعية للمستهلك بالالتزام الأخلاقي اتجاهه بعدم احتكار السلع والمنتوجات وإيضاح خصائصها وسعرها، وتوعيته بأهمية التمسك بحقوقه حتى وإن كانت ضد أعراف وقيم مجتمعه، أما حماية المستهلك من الناحية الإعلامية فتكون عن طريق حمايته من الإعلانات المغرضة التي تكون مبنية على الخداع والتزييف والكذب، كما تكون بمحاولة تحميل الإعلام المسؤولية في كشق الحقائق للمستهلك وتزويده بالمعلومات الصحيحة حول السلع والمنتوجات. Summary: The aim of this study, entitled “Social and Media Protection for the Consumer”, try to identify the ways and means of consumer protection in terms of social and media, it was addressed the nature and consumer protection, consumer types and rights, consumer protection in Algerian legislation, finally methods of social and media protection for the consumer. It has been shown that consumer protection is in itself a protection for society, and social protection for the consumer is represented by the moral commitment towards him not to monopolize goods and products and to clarify their characteristics and price, and to make him aware of the importance of adhering to his rights even if they are against the norms and values of his society. As for protecting the consumer from the media point of view, it is through protecting him from malicious advertisements that are based on deception, forgery and lying, It is also by trying to hold the media responsible for revealing the facts to the consumer and providing him with correct information about goods and products.

الكلمات المفتاحية

الحماية - الاعلام - المستهلك