مجلة الباحث للعلوم الرياضية والاجتماعية
Volume 4, Numéro 2, Pages 34-50
2022-01-15

تحدید مستويات معیاریة لبطاریة اختبار اللیاقة البدنیة لدى الطلبة الجدد سنة أولى جامعي للقبول في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية

الكاتب : قعقاع توفيق .

الملخص

ازداد اهتمام العالم في السنوات الاخيرة بوسائل القياس والمتمثلة في الاختبارات والقياسات كوسيلة فعالة في عملية التقويم، اذ تعد الاختبارات والقياسات في التربية البدنية والرياضية احدى الوسائل المهمة التي ترمي الى ترسيخ مبادئ التخطيط العلمي المبرمج للوصول الى المستويات العليا في اي فعالية رياضية فردية او جماعية، وان عملية الانتقاء لقبول الطلبة في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية لابد لها ان تأخذ بعين الاعتبار المبادئ الاساسية في عملية التقويم. وتضمن البحث على مقدمة البحث وأهميته وتم التطرق إلى اهمية استخدام بطارية اختبار وفق مستويات معيارية كمؤشر لانتقاء الطلبة الجدد للالتحاق والقبول في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بدلالة بعض القدرات البدنية لحاملي البكالوريا. اما مشكلة البحث تكمن في ندرة وجود دراسات تبين المستويات المعيارية لانتقاء حاملي البكالوريا والولوج الى معهد التربية البدنية بطريقة علمية ومقننة بعيدا عن العشوائية، لكي تكون دليلاً علمياً أسوة بباقي دول العالم وهدف البحث إيجاد مستويات معيارية لبعض الاختبارات البدنية بالاعتماد على بطارية اختبار مستخدمة ومقننة، وكذا التعرف على الاختبارات من بطاریة اللیاقة البدنیة ذكورا وإناثا، وثم تحديد درجات ومستويات معیاریة لطلبة السنة الدراسیة الأولى جامعي، وبلغ حجم عينة البحث (140) تلميذا وتلميذة في الاقسام النهائية موسم (2018-2019) عبر العديد من ثانويات ولاية ام البواقي (الجزائر)، وتم استبعاد (23) تلميذا بسبب عدم حضورهم لأداء الاختبارات، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي وبعد تحلیل النتائج توصل الباحث الى: -تحديد درجات ومستويات معیاریة من جملة بطارية اختبار اللیاقة البدنیة (تلاميذ-تلميذات) -تحديد المستويات المعيارية للاختبارات المبحوثة كافة والمقسمة الى ستة مستويات فضلا عن توزيع العينة كان قريبا جدا من التوزيع الطبيعي. واوصى الباحث جملة من التوصيات كانت اهمها: -اعتماد المستويات المعيارية التي توصل اليها في تقييم الاداء لبعض الاختبارات وتعميمها واتخاذها كدليل ومرجع في انتقاء الطلبة الجدد في جميع معاهد الوطن. -اشعار التلاميذ والتلميذات بالدرجات والمستويات المعیاریة لكل واحد منهم للتعرف على مستواه الحقیقي والعمل تحسبن الانجاز. Abstract: The world's interest has increased in recent years in measuring methods represented in tests and measurements as an effective method in the evaluation process, as tests and measurements in physical education and sports are one of the important means aimed at consolidating the principles of programmed scientific planning to reach the highest levels in any individual or group sporting event. The selection process for admission of students to the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities must take into account the basic principles in the evaluation process. The research included the introduction and importance of the research, and the importance of using a test battery according to standard levels was addressed as an indicator for the selection of new students for enrollment and admission to the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities in terms of some physical abilities of baccalaureate holders. As for the research problem lies in the scarcity of studies showing the standard levels for the selection of baccalaureate holders and access to the Institute of Physical Education in a scientific and standardized manner away from randomness, in order to be a scientific evidence similar to the rest of the world, and the goal of the research is to find standard levels for some physical tests based on a used and standardized test battery, as well as Identify the tests from the male and female physical fitness battery, and then determine the grades and standard levels for the first year university students, and the size of the research sample reached (140) male and female students in the final departments of the season (2018-2019) across many secondary schools in the wilaya of Oum Bouaghi (Algeria). (23) Students were excluded because they did not attend the exams, and the researcher used the descriptive method in the survey method, and after analyzing the results, the researcher reached: - Determination of standard grades and levels from among the physical fitness test battery (male-female students) Determining the standard levels for all the examined tests, which are divided into six levels, in addition to the sample distribution that was very close to the normal distribution? The researcher recommended a number of recommendations, the most important of which were: Adopting the standard levels reached in evaluating the performance of some tests, circulating them and taking them as a guide and reference in selecting new students in all the nation's institutes. - Notify students of the grades and standard levels for each one of them to know his true level and work to improve achievement.

الكلمات المفتاحية

مستويات معيارية ; بطارية اختبار ; اللياقة البدنية ; مؤشر الانتقاء