مجلة المواقف
Volume 17, Numéro 2, Pages 1320-1337
2022-01-30

-الإعتبارات النفسية والبيداغوجية الموجهة لتثمين التطور اللغوي بمرحلة الطفولة المبكرة- المتأخرين كلاميا نموذجا

الكاتب : عيدوسي عبد الهادي .

الملخص

Abstract: Special education indicates that communication and interaction based on sound awareness, and following the indicative instructions of the child during the early stages of life, are important indicators of the presence of milestones of readiness and personal maturity in his susceptibility to kinesthetic and linguistic development. Meanwhile, the child may have some problems related to weakness and lack of awareness of aspects of the language in terms of its structural and grammatical structure, which can place the child within the diagnostic frameworks explaining verbal delay, as one of the patterns of communication disorders. As these indications may be created as a result of a path of difficulties included in the process of deficiency in understanding the contents of the receptive language and understanding and introducing the rules of linguistic expression, in a way that loses the ability to acquire knowledge, develop skills and achieve competencies, which may affect aspects of his cognitive, behavioral and sentimental aspects. This scientific paper provides a rational knowledge to try to understand the privacy of these individuals, the dimensions of learning outcomes, in addition to a set of teaching considerations as well as possible family interventions. Keywords: Special education; communication disorders; Late Talkers; interventions; linguistic development. :الملخص تشير التربية الخاصة إلى أن التواصل والتفاعل القائمان على الوعي بالصوت، وإتباع التعليمات الإشارية لدى الطفل خلال المراحل العمرية المبكرة، تعد مؤشرات هامة على وجود معالم الاستعداد والنضج الشخصي في قابليته للتطور الحسي الحركي واللغوي في أثناء ذلك، قد تتمظهر لدى الطفل بعض المشكلات المتعلقة بالضعف والقصور في إدراك جوانب اللغة من حيث بنيتها التركيبية والنحوية، والتي يمكنها أن تموضع الطفل ضمن أطر تشخيصية مفسرة للتأخر الكلامي، كأحد أنماط اضطرابات التواصل إذ أن هذه الدلالات قد تخلق نتيجة لمسار تسلسلي من الصعوبات المندرجة بسيرورة العجز في استيعاب مضامين اللغة الاستقبالية وفهم واستدخال لقواعد التعبير اللغوي، على نحو يفقده القدرة على اكتساب المعارف وتنمية المهارات وتحقيق الكفاءات، ما قد يؤثر على جوانب شخصيته المعرفية، السلوكية والوجدانية تقدم هذه الورقة العلمية حوصلة معرفية لمحاولة فهم خصوصية هؤلاء الأفراد، وأبعاد نتائج التعلم، بالإضافة إلى جملة الاعتبارات التدريسية وكذا التدخلات الأسرية الممكنة الكلمات المفتاحية: التربية الخاصة؛ اضطرابات التواصل؛ تأخر الكلام؛ التدخلات؛ التطور اللغوي

الكلمات المفتاحية

التربية الخاصة ; اضطرابات التواصل ; تأخر الكلام ; التدخلات ; التطور اللغوي