مجلة المواقف
Volume 17, Numéro 2, Pages 419-433
2022-01-30

الجوانية من سؤال التقليد إلى محاولة الإبداع ''عثمان أمين''أنموذجا (دراسة تحليلية نقدية).

الكاتب : برتيمة وفاء .

الملخص

عرفت التيارات الفكرية والفلسفية في عالمنا العربي موجات نقد تسأل في أصالتها عن عميلة النقل عن الأخر وتقليده دون التفرد والإبداع، ومن بين الفلسفات الفلسفة الجوانية؛التي حاول فيها ''عثمان أمين''الدفاع عن تفرده بتكييف الأرضية المثالية والبداهة العقلية من أجل النهوض بالبعد الإنساني الأخلاقي الكوني، وذلك بالعودة إلى البعد الجواني-الباطن- في الإنسان أي الدين،كما أعاد قراءة ''كانط'' باعتباره فيلسوفا سابق عليه وذو أبعاد وجودية مؤمنة و قيمية، واكتشف من خلاله فلسفته الجوانية التي تقدم الجوهر على العرض في الظفر بماهية الأشياء وتقدم مبدأ ما يجب أن يكون على ما هو كائن، بهدف رفع الأخلاق من التجربة الحسية المتغيرة إلى عالم الميتافيزيقا وتحقيق تكامل وظيفي بين ما هو كائن وما يجب أن يكون،وهذا ما يبرر الأبعاد الأخلاقية في مشروعه الجواني الذي يشرعن لكل ما هو خير ومتعالي وتقديم الفكرة الأخلاقية وأصولها الدينية أساسا لكل إصلاح ذاتي أو تغيير وبناء موضوعي The intellectual and philosophical currents in the Arab world have known waves of criticism that ask in their originality about the client of transport for the other and imitating him without uniqueness and creativity, which calls into question their intellectual abilities and decreases the status of their cognitive and scientific imagination produced, among the philosophies of the goon philosophy, in which " Othman Amin " tried. Defending its uniqueness by adapting the ideal ground and mental intuition in order to promote the universal moral human dimension, by returning to the inner-inner dimension of man, i.e. religion, as he re-read "Kant" as a former philosopher with secure and valuable existential dimensions, and discovered Through his spiritual philosophy that presents the essence on the presentation in the nail of what things are and presents the principle of what must be what is being, with the aim of lifting morality from the changing sensory experience to the world of metaphysics and achieving a functional integration between what is being and what must be, this justifies the moral dimensions in his project of the atmosphere, which legitimizes all that is good and transcendent and presents the moral idea and its religious origins as the basis for every subjective reform or change and construction of the subject

الكلمات المفتاحية

الروح؛ الحدس؛ الأخلاق؛ المثالية؛ الدين ; Spirit; Intuition; Morality; Idealism; Religion