مجلة المواقف
Volume 17, Numéro 2, Pages 324-353
2022-01-30

صورة الموروث السياحي لولاية تبسة في ظل عولمة الإعلام

الكاتب : مزيوة بلقاسم . فضل الدين أميمة .

الملخص

The image of touristic heritage of Tebessa province in light of media globalization Abstract In light of the unprecedented development in the media field, its cosmopolitanism and multimedia of voice, image and video ... and increasing its role in tourism development, countries and communities have harnessed an arsenal of satellites and countless satellite stations, To achieve its goals, especially in the field of tourism development. The state of Tebessa among the regions of Algeria, which enjoy a heritage of multiple natural and historical advantages of the individual could be ranked among the cities most attractive to tourism, and despite the tourist components that the state has on the one hand, and the revolution of information-communication and information and globalization on the other hand, but the share This tourist area of tourism tends towards zero ends, hence the idea of this article to clarify the following: 1-How is the tourist image of the state of Tebessa reflected? 2- What is the globalization of media ? 3- How can the media be exploited as the reflective mirror of globalization to contribute to the development of tourism and improve the image of the state of Tabessa in this area ? Keywords: Tourism, touristic heritage, Tourism Development, Globalization, Media, Globalization of Media. صورة الموروث السياحي لولاية تبسة في ظل عولمة الإعلام الملخص: في ظل التطور غير المسبوق في المجال الإعلامي واتسامه بالكونية والوسائط المتعددة من صوت وصورة وفيديو...، وزيادة الأدوار المنوطة به في التنمية السياحية، سخرت الدول والمجتمعات ترسانة من الأقمار الصناعية وأعداد لا تحصى من المحطات الفضائية، وكذا استغلال شيوع شبكات التواصل الاجتماعي والإعلام الالكتروني لتحقيق الأهداف التي رسمتها، خاصة في مجال التنمية السياحية. وتعد ولاية تبسة من بين المناطق الجزائرية التي تتمتع بموروث سياحي متعدد المزايا الطبيعية والتاريخية المنفردة، كان بالإمكان أن تحظي بمكانة ضمن المدن الأكثر جذبا للسياحة، خاصة في ظل موقعها الجغرافي ومناخها الشبه قاري، بالإضافة إلى الحمامات المعدنية الاستشفائية والجبال والثلوج والصحراء، وكذا التراث الحضاري والتاريخي، ما يتيح فرص تنوع الطلب السياحي على معظم مناطقها. ورغم المقومات السياحية التي تتوفر عليها ولاية تبسة من ناحية والثورة المعلو-اتصالية والإعلام وعولمته من ناحية أخرى، إلا أن نصيب هذه المنطقة السياحية من السياحة يتجه نحوى النهايات الصفرية، من هنا جاءت فكرة هذا المقال لتوضيح ما يلي: 1. كيف تتجلى الصورة السياحية لولاية تبسة؟ 2. ما المقصود بعولمة الإعلام؟ 3. كيف يمكن استغلال المجال الإعلامي باعتباره المرآة العاكسة للعولمة، للمساهمة في الترويج لصورة الموروث السياحي وتحسين صورة ولاية تبسة في هذا المجال؟ الكلمات المفتاحية: السياحة، الموروث السياحي، التنمية السياحية، العولمة، الإعلام، عولمة الإعلام.

الكلمات المفتاحية

السياحة ; الموروث السياحي ; التنمية السياحية ; العولمة ; الإعلام ; عولمة الإعلام