مجلة المواقف
Volume 17, Numéro 2, Pages 13-34
2022-01-30

إدارة الجودة الشاملة في التعليم: المفهوم، الأساليب والأهمية (مقاربة نظرية).

الكاتب : لغرس سوهيلة .

الملخص

the success of academic institutions depends on the quality of education. Educationalists, policy makers, scholars, and researchers are showing their sincere interest towards the total quality management as it is recognized as an effective management philosophy for continuous improvement, customer satisfaction, and organizational excellence. In this connection, The article aims to identify the Total quality management in education. in the first part of the article we have presented definition of the Total quality management. The second parts of article presents Total quality management can be implemented by putting into practice suitable TQM methods. And in the third parts of article we have presented The importance of total quality management in education. Finnaly, Application of Total Quality Management in education will give better results in all fields of the process of education as a good technique of management used. يعتمد نجاح المؤسسات الأكاديمية على جودة التعليم، بحيث أظهر الباحثون وعلماء التربية والمنشغلون وصانعوا السياسات اهتمامهم المخلص لمشروع إدارة الجودة الشاملة، باعتباره فلسفة إدارية فعالة تهدف إلى التحسين المستمر وتحقيق رضا العمال والتميز التنظيمي. وفي هذا الصدد، فالهدف الرئيسي من هذه المقالة هو التعريف بإدارة الجودة الشاملة في التعليم. وعليه، في الجزء الأول من المقالة قدمنا تعريف حول إدارة الجودة الشاملة. أما في الجزء الثاني قدمنا توضيح حول إمكانية تطبيق مجموعة من الأساليب المناسبة في إدارة الجودة الشاملة في التعليم. وفي الجزء الثالث تطرقنا إلى أهمية إدارة الجودة الشاملة في التعليم. وفي الأخير، توصلنا أن تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم سيعطي نتائج جيدة في جميع مستويات العملية التعليمية، باعتبارها أداة مناسبة وملائمة يجب على الإدارة أن تعتمد عليها.

الكلمات المفتاحية

Total Quality Management, Education, Quality, Continuous Improvement, School ; إدارة الجودة الشاملة؛ التعليم؛ الجودة؛ التحسين المستمر؛ المدرسة.