المحترف
Volume 9, Numéro 1, Pages 260-276
2022-01-30

دور تكنولوجيا التعليم في زيادة فعالية تطبيق مناهج تربية الموهوبين والمتفوقين

الكاتب : عريق لطيفة . رماضنية أحمد .

الملخص

الملخص: تهدف الدراسة الحالية لمحاولة التعرف عن دور تكنولوجيا التعليم في زيادة فعالية تطبيق مناهج تربية الموهوبين والمتفوقين، فتم التطرق إلى مفهوم الموهبة والتفوق، تكنولوجيا التعليم، فطرق تدريس الموهوبين، وبعض نماذج بناء برامج الموهوبين والمتفوقين، وأخيرا دور تكنولوجيا التعليم في زيادة فعالية المناهج والبرامج التربوية الموجهة للمتعلمين الموهوبين والمتفوقين. وتوصلت الدراسة إلى أن توظيف واستخدام المدرس لكل من جهاز الكمبيوتر والأنترنت لتعليم التلاميذ الموهوبين والمتفوقين يزيد من فعالية العملية التعليمية، إذ أنه يحقق نتائج أكثر إيجابية من التدريس دون توظيف هذه التكنولوجيا، كما أنه يعطي نتائج سريعة تواكب طرق التدريس الحديثة في مجال التعليم. ABSTRACT The current study aims to identify the role of educational technology in increasing the effectiveness of the application of curricula for gifted and talented students, so the concept of talent and gifted was addressed, education technology, methods of teaching talent, and some models for building talented and talented programs, and finally the role of education technology in increasing the effectiveness of educational curricula and programs directed for gifted and talented learners. The study found that teacher investment and using both computer and Internet in teaching gifted and talented pupils increases the effectiveness of the educational process, as it gets more positive results than non-technology teaching, and it also gives quick results that keep modern teaching methods in the field of education. Key words: technology, education, education curricula, gifted and talente

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا، التعليم، مناهج التربية، الموهوبين والمتفوقين.