المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 5, Numéro 1, Pages 394-407
2022-01-15
الكاتب : هواري بلقادة . حسين بن زيدان .
تهدف الدراسة إلى التعرف على مستوى الذكاء الجسمي الحركي لدى طلبة السنة الأولى (جذع مشترك ل م د) بمعهد التربية البدنية والرياضية-جامعة مستغانم، مع مقارنة مستوى الذكاء الجسمي الحركي حسب متغير الجنس (ذكور/ إناث)، حيث استخدم الباحثان المنهج الوصفي على عينة قوامها 50 طالبا وطالبة من مجتمع البحث الأصلي خلال الموسم الدراسي 2020/2021، وتم تطبيق مقياس الذكاء الجسمي الحركي لـ جبار علي كاظم (2010) . وبعد معالجة النتائج إحصائيا تم التوصل إلى: مستوى الذكاء الجسمي الحركي مرتفع لدى طلبة السنة الأولى (جذع مشترك ل م د) بمعهد التربية البدنية والرياضية - جامعة مستغانم، مع عدم وجود فرق دال إحصائيا في مستوى الذكاء الجسمي الحركي بين لدى الطلبة وفقا لمتغير الجنس (الذكور والإناث). The study aims to identify the level of physical-kinesthetic intelligence among first-year students (LMD) at the institute of physical education and sports - University of Mostaganem, with a comparison of the level of physical-kinesthetic intelligence according to the gender variable (male/female) where the descriptive approach was used on a sample of 50 students. From the original research community during the academic year 2020/2021, and the physical-kinetic intelligence scale of Jabber Ali Kazem (2010) was applied. After processing the results statistically, it resulted in the following: High bodily-kinesthetic intelligence among first-year students at the institute of physical education and sports-University of Mostaganem, with no statistically significant difference in the level of physical-kinetic intelligence between males and females.
physical-kinetic intelligence, students, institute of physical education and sports ; الذكاء الجسمي الحركي، الطلبة، معهد التربية البدنية والرياضية.
بن مويزة خليفة
.
الصادق بوبكر
.
ص 215-232.
مسعودي طاهر
.
قاسم المختار
.
حميدة خالد
.
ص 1072-1082.
جمال بلحاج العربي
.
رضا مخلفي
.
محمد سباطي
.
ص 42-54.