مجلة البحوث القانونية و الاقتصادية
Volume 5, Numéro 1, Pages 640-660
2022-01-28

إجراءات تطبيق مبدأي الإعلان والمنافسة في إبرام الصفقات العمومية

الكاتب : عبابسة محمد . معزوز ربيع . بن عابد مختار .

الملخص

ملخص: نحاول من خلال هذا المقال، أن نسلط الضوء على دورة الصفقة العمومية، محاولين إبراز أهم ملامح تطبيق مبدأي الإعلان والمنافسة، وكذا التعرف على الجانب العملي لكيفية تطبيق مبادئ الصفقات العمومية ممثلة في حرية الوصول للطلب العمومي، شفافية الإجراءات والمساواة في معاملة المرشحين، ومنه نتعرف على التطبيقات المقيدة للمنافسة في هذا المجال، ونخلص إلى أهم نقطة ممثلة في المبادئ التطبيقية التي يجب أن تُتدارك لكي يتم تضييق الخناق بها على الإخلال بمبدأي الإعلان أو المنافسة. الكلمات المفتاحية : ، ، ، ، . Abstract: Through this article, we try to clarify the most important mechanisms for the application of the principles of advertising and competition in public procurement. We also get to know the practical side of how to apply the principles of public procurement represented by freedom of access to public order, transparency of procedures and equality in the treatment of candidates. After that we get to know the practices that restrict competition in this area. Finally, we present the most important point of this research, represented in the clarification of new applied principles which, in our opinion, must be taken into consideration in order to maintain a correct application of the principles of advertising and competition..

الكلمات المفتاحية

صفقة عمومية ; إعلان ; منافسة ; مبادئ ; تطبيقات لا تنافسية